Meer aangetrokken tot Nieuwe Testament

ds. D.M. Elsman / 2 reacties

Vraag

Is het verkeerd om je juist in het Nieuwe Testament te verdiepen in plaats van het Oude Testament? Ik voel me vaak meer getrokken door het Nieuwe Testament omdat ik dat meer kan toepassen op deze tijd. Spreuken en Prediker lees ik wel graag omdat je daar veel uit kunt leren, maar de andere bijbelboeken zijn toch meer voor bijbelstudie ofzo? Het zijn geschiedenissen van mensen, maar niet echt ter versterking van je geloof.

Hoe moeten wij daar tegenaan kijken? Is het geoorloofd om het Oude Testament over te slaan?

Antwoord

Dank je wel voor je vraag. Op Hemelvaartsdag preekte ik over Psalm 47. Deze tekst uit het Oude Testament is honderden jaren vóór de geboorte van de Heere Jezus Christus opgeschreven. En toch staat deze Psalm bekend als de Hemelvaartspsalm, zoals de Kanttekenaars het erbij hebben geschreven: “Een triomfpsalm van de kerk ter ere van haar Koning Jezus Christus, in Zijn hemelvaart.”

Kort geleden stonden we stil bij de geschiedenis van de Emmaüsgangers. Toen de Heere Jezus Zich onderweg bij hen had gevoegd “begon Hij bij Mozes en al de profeten en legde hun uit wat in al de Schriften over Hem geschreven was” (Lukas 24: 27). Als Hij Zich daarna opnieuw vertoont aan de elf discipelen, zegt Hij tegen hen: “Dit zijn de woorden die Ik tot u sprak toen Ik nog bij u was, dat alles vervuld moest worden wat over Mij geschreven staat in de Wet van Mozes en in de Profeten en in de Psalmen” (Lukas 24: 44).

Denk ook aan de vele verwijzingen naar het Oude Testament in de evangeliën en de brieven, bijv. Mattheüs 1: 22: “Dit alles is geschied opdat vervuld werd wat door de Heere gesproken is door de profeet, toen hij zei (...).” Denk ook aan de verzoeking van de Heere Jezus in de woestijn. Steeds antwoordt de Heere met een Schriftwoord uit het Oude Testament. Bedenk daarbij ook: in de dagen van de Heere Jezus bestond de Bijbel alleen uit het Oude Testament! Daarmee én met de woorden van de Heere Jezus gingen de apostelen de wereld in. Petrus haalt in zijn toespraak op de eerste Pinksterdag David aan (Handelingen 2:25). Lees de toespraak van Stefanus eens (Handelingen 7)! Daarin begint hij bij Abraham en volgt hij de geschiedenis van God met Zijn volk.

Nu jouw vraag: “Is het verkeerd om je juist in het Nieuwe Testament te verdiepen in plaats van het Oude Testament?” Uit bovenstaande zal duidelijk zijn dat dat onmogelijk is. Samen vormen zij een eenheid. Samen is het Gods geopenbaarde Woord, onder de leiding van de Heilige Geest aan ons gegeven. Het is dezelfde Geest die mensen dreef en tot spreken en schrijven bracht zowel in het Oude Testament als het Nieuwe Testament (verg. 2 Petrus 1:21). En de Heilige Geest heeft maar één doel: de verheerlijking van de Heere Jezus Christus (Johannes 16:14).

De Heere sprak tot de Joodse leiders: “U onderzoekt de Schriften, want u denkt daardoor eeuwig leven te hebben, en die zijn het die van Mij getuigen. En toch wilt u niet tot Mij komen opdat u leven hebt” (Johannes 5:39-40). Ik zal voor je bidden dat je mag groeien in de genade en de kennis van Hem (2 Petrus 3:18). Dat de Schriften, ook het Oude Testament steeds meer voor je open zullen gaan. Tot een dieper verstaan (ook met je verstand ben je geroepen God lief te hebben!) en een hartelijk kennen van de Christus der Schriften!

Ds. D. M. Elsman

2 reacties
jewannes
Beste vragensteller, je voelt je vaak meer getrokken door het Nieuwe Testament omdat je denkt dat meer toe te passen is op deze tijd.
Je denkt dat het OT alleen om geschiedenissen van mensen gaat, maar niet echt ter versterking van je geloof.
Nou, er staat natuurlijk heel veel geschiedenis in het OT, maar waar je aan voorbij gaat is het Boek der Psalmen. De geestelijke apotheek voor een kind van God werd dat vroeger wel genoemd.
De diverse zielstoestanden van een oprecht kind van God worden hierin weergeven tot onderwijs en versterking voor de hele strijdende Kerk van alle tijden en plaatsen. Het is ook een toetssteen of je wel enige kennis aan ware genade hebt.
Luther heeft eens gezegd: Bij de Psalmen kijk je Gods kinderen in het hart.
Ik kopieer hieronder een stukje uit een voorrede van een boek van ds. B van der Heiden:

ER ligt een onlosmakelijke liefdesband tussen Gods kinderen en de Psalmen. Soms mochten ze met een psalmvers op de stervende lippen afreizen. De Psalmen zijn de reisliederen van Sion. Waar geestelijk leven geboren wordt, komt ook een diepe verbondenheid met de Psalmen. Het is een Bijbel in het klein, zegt Luther. Een bijbelboek waarin de Heere in Zijn heilige deugden bezongen wordt, waarin Christus zo rijk en dierbaar wordt aangewezen, waarin het welbehagen Gods uitblinkt, maar waarin ook het leven der genade zo treffend wordt verwoord en bezongen. De Psalmen geven een blik in het hart van de kinderen Gods. Het boek der Psalmen is een geestelijke apotheek waarin geneesmiddelen te vinden zijn tegen elke zielenkwaal. Het is het gouden abc van Gods kinderen. De geestelijke pelgrims vinden er hun leven, strijd, vragen, maar ook hun verwondering en aanbidding in terug. Vertolken de Psalmen ook uw zielsgestalten?
Samanthi
De apostelen en de eerste gemeenten hadden alleen het oude testament, je kunt er de Heere Jezus in vinden, lees Daniël eens en leg er de evangeliën en openbaringen naast, echt dat is schatgraver.

En zoveel meer. Overal zie je de beloften voor de komende Messias, Zijn lijden en wat er na Hemelvaart gaat gebeuren. Je zou misschien de tekst verwijzingen steeds na kunnen slaan, steeds weer, dat zie je steeds wat er al over geschreven staat.
Vraag om Zijn licht over wat je leest.