Eeuwige bestemming van Ananias en Saffira (2)

Ds. C. Harinck / Geen reacties

Vraag

Aan ds. C. Harinck, n.a.v. “Eeuwige bestemming van Ananias en Saffira.” Hoe ziet u in dit verband de zienswijze van Augustinus, die stelt dat Ananias en Saffira weliswaar een lichamelijke en tijdelijke straf kregen, maar dat ze niet door de eeuwige straf werden getroffen? Zie in dit kader ook 1 Korinthe 5:5.

Antwoord

Ik ken geen uitspraak van Augustinus over Ananias en Saffira. Indien hij dit zegt vind ik dit in strijd met Gods Woord. Ananias en Saffira hebben de Heilige Geest gelogen. Zij hebben de zonde tegen  de Heilige Geest begaan. Zij gaven duivelswerk uit voor Godswerk. Gods rechtvaardig vonnis heeft hen toen ook getroffen!

1 Korinthe 5:5 is een andere zaak. Hoererij is anders dan de zonde tegen de Heilige Geest. Ik zie hier geen probleem.

Ds.C. Harinck