Lieve vriend heeft geen vrienden

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik heb een lieve vriend en we zijn nog in de eerste fase van onze verkering. Wij hebben het samen goed, maar ik maak me zorgen om het feit dat mijn vriend geen vrienden heeft. Hij vindt dat niet heel leuk, maar zit er niet erg mee. Ik maak me juist zorgen daarom. Daarnaast vind ik het ook lastig dat hij niet zo sociaal is omdat ik contacten erg belangrijk vind. Is het een reden om een verkering uit te maken?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Kijk, daar komt een verschil in beleving al meteen in de eerste fase van jullie verkeringstijd naar voren: jij vindt zus en hij vindt zo! Jij wilt linksaf en hij rechts... Het gaat er nu niet om wat ík vind, maar de vraag is het of jullie elkaar náder willen leren kennen. Met alle leuke dingen, moeilijke eigenschappen, eigenwijze trekken en wat niet al. Met de uiteindelijke vraag of jullie sámen verder willen. Sámen oud willen worden. Als je vindt -blijft vinden- dat híj maar moet veranderen zodat hij bij jou past (gaat passen) kun je deze verkering beter beëindigen, want zó zit de liefde niet in elkaar. Je groeit naar elkaar toe in acceptatie, óf je groeit bij elkaar weg.

Dus: geef jijzelf deze relatie een kans, kijk dan vooral en eerst naar je eigen inbreng, gedachten en gevoelens!

Marijke Rots

2 reacties
AHHK76
Wat ik om mij heen zie en hoor is dat mannen meestal weinig vrienden hebben en dat vrouwen meer vriendinnen hebben.
Je hoeft dit niet op te lossen, je kunt dat ook niet en je moet dat al helemaal niet willen. Hij is zichzelf en jij bent jezelf!
Misschien kun je hem wel betrekken in een vriendengroep, waar ook jongemannen bij zitten of heb je vriendinnen die een vriend hebben. Dat jullie die samen kunnen ontmoeten/afspreken. Je kunt hem meenemen naar ontmoetingsavonden voor jonge mensen, als die er weer zijn naar de corona.
Maar blijf niet weg van vriendinnen en dwing hem niet om vrienden te zoeken.
Dat werkt niet en hoeft niet. Ga er niet krampachtig mee om.
Vrienden krijg je doordat je ze ontmoet op werk of in vrije tijd en het klikt. Zoiets forceren werkt niet.
Je ziet vanzelf hoe het verder gaat met jullie relatie en of hij meer vrienden krijgt. Probeer goed voor hem te zijn en het verder een beetje los te laten....
Ik denk niet dat het perse zorgelijk is. Dat je het jammer en lastig vindt, begrijp ik wel..
Ellenoor
Mijn man heeft ook niet veel vrienden. Toch is het helemaal goed gekomen met ons :) Waar ik wel spijt van heb: voor de bruiloft heb ik een aantal vriendinnen niet als daggast uitgenodigd omdat het anders wel erg uit balans voelde. Achteraf had ik hierin toch liever andere keuzes gemaakt.