Bijbelleestips

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Ik heb een vraag m.b.t. het lezen van de Bijbel/christelijke boeken. Ik lees iedere avond een stukje uit de Bijbel. Tot een tijd terug deed ik dat op volgorde. Ik ging van Mattheus naar Openbaringen en dat heb ik op deze manier nog een keer gedaan. Nu ik dat twee keer heb gedaan weet ik niet hoe ik nu op een goede manier verder kan gaan met lezen. Het voelt zo leeg om ‘zomaar’ even een bijbeltekstje te lezen. Maar niet lezen is voor mij ook geen optie.

Ik heb in huis een aantal boekjes over diverse onderwerpen, zoals “Kom er maar voor uit”, “Hou(d) vast”, “Vernieuwd leven” en “New age, bedreiging of uitdaging.” Als ik deze boeken ga lezen weet ik dat ik een tijdje de Bijbel niet zou openen en dat wil ik ook niet, met als gevolg dat ik deze boeken niet lees. Heeft u tips waardoor ik weer goed kan Bijbellezen én af en toe uit een ander boek, zonder de Bijbel dicht te laten?

Antwoord

Goede boeken lezen hoeft toch niet in de plaats te komen van het lezen in de Bijbel? Een goede gewoonte is om de dag te beginnen en af te sluiten met Gods Woord. En dat is niet alleen lezen, want dan kan het inderdaad na verloop van tijd ‘leeg’ voelen, maar ook bestuderen of overdenken. Bijvoorbeeld mediteren over een bepaalde tekst (en tekst bevragen: wat staat er eigenlijk, wat bedoelt de tekst te zeggen, hoe kan ik dit toepassen in mijn eigen leven, enz.).

Een andere optie is om de Bijbel te lezen met een Schriftverklaring er naast, zodat de diepere betekenis van een tekstgedeelte duidelijk wordt.

Die goede boeken kun je prima lezen ter ontspanning of als zondagsbesteding.

Zie voor meer tips de artikelen onder de tag 'Bijbellezen'.

1 reactie
Zv70
Misschien 'meedoen' met dit leesplan:
https://levenslicht.org/leesplan/