(Geen) zin in seks

drs. J. de Jongh-van Hoof / 1 reactie

Vraag

Ik ben een vrouw van eind 30 en ik hou niet van aanrakingen e.d. Tijdens mijn vruchtbare dagen is dit heel duidelijk precies andersom. Dan is alles mooi en liefdevol. Daaromheen lukt het me maar niet om te zoenen o.i.d. en wil ik het liefst met rust gelaten worden. Mijn man weet dat.

We hebben nu afgesproken dat hij zich niet afgewezen hoeft te voelen maar toch probeert me wat aandacht te geven. Hij weet nu dat het meer een niet kunnen dan niet willen is. Mijn grote angst is: zal ik na de menopauze ik nooit meer verlangens hebben?

Antwoord

In het algemeen worden lustgevoelens minder na de overgang, maar daarmee is niet alles gezegd. Ik moet denken aan een artikel uit een medisch tijdschrijft over seksuoloog Ingeborg Timmerman. Zij heeft een boek geschreven ”Zin in Seks!” waarbij duidelijk is dat het behalve om hormonen ook om focus gaat. Het betekent energie over proberen te houden voor seks en het betekent loslaten...

Ik vond een uitermate leesbare artikel van het Algemeen Dagblad. Mogelijk dat dit je meer inzicht geeft en op weg helpt?

Met vriendelijke groet, José de Jongh-van Hoof

Lees ook de artikelen met de tag 'Libido'

1 reactie
loes22
Je vraag is heel herkenbaar
Blijf open en eerlijk naar elkaar
Je kan hem ook helpen zonder eigen aanraking...
Ik vind persoonlijk en ook bijbels dat je elkaar ook hierin moet steunen..
Jou behoefte is niks maar. Zijn behoefte telt ook
Als je wilt mag je contact met. Mij zoeken wij zijn weer aan het opklimmen uit een diep dal