Bijbelheiligen alleen rechtvaardig door Jezus Christus

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

In de Bijbel staat dat niemand goed is dan alleen God, zoals de Heere zelf zegt. Maar hoe moet ik dat rijmen met bijvoorbeeld mensen uit de Bijbel zoals Henoch, Noach, Abraham, David, Hizkia?

De Bijbel schrijft over Henoch dat hij wandelde met God. Was Henoch dan niet een rechtvaardig man? Hij wordt beschreven als met God wandelend, blijkbaar zo dichtbij dat hij zelfs niet hoefde te sterven want God nam hem weg. Was hij dan niet goed? En over Noach word gezegd: “Noach was een rechtvaardig, oprecht man onder zijn tijdgenoten. Noach wandelde met God.” Hoe kan de Bijbel Noach rechtvaardig noemen maar tevens zeggen dat niemand goed is? God noemt Abraham Zijn vriend. David een man naar Zijn hart. En van Hizkia spreekt het boek Koningen dat Juda nooit meer een koning als hij na hem en voor hem heeft gehad. Over deze mannen worden dus grote en positieve woorden gesproken. Ze worden zelfs rechtvaardig genoemd. Natuurlijk is niemand zonder zonden, maar zijn deze mensen allemaal dan niet goed ondanks Gods positieve woorden over hen?

En hierbij wil ik ook nog Rom. 6:23 aanhalen: “Want het loon van de zonde is de dood.” Echter Henoch en ook de profeet Elia werden weggenomen en stierven niet. Hoe kunnen deze mensen niet zijn gestorven wanneer het loon van de zonde de dood is en elk mens zondigt?

Antwoord

Romeinen 6:23 zegt inderdaad dat het loon van de zonde de dood is. Maar je moet wel verder lezen: “Maar de genadegift Gods is het eeuwige leven door Jezus Christus, onze Heere.” Dus hoe kan het dat een mens die van nature onrechtvaardig is, ja zelfs aan de verdoemenis is onderworpen, toch rechtvaardig wordt genoemd? Omdat God deze mensen rechtvaardig heeft verklaard op grond van het volbrachte werk van de Heere Jezus Christus.

De Bijbelheiligen die je noemt hebben allen volgens Hebr. 11 geleefd door het geloof. Kijk maar naar Abraham die eerder een afgodendienaar was. De Heere riep hem om zijn land en maagschap te verlaten en te gaan naar een land dat de Heere hem zou wijzen. En in gehoorzaamheid ging hij. Lees Romeinen 4 maar om te zien hoe hij rechtvaardig werd verklaard door de Heere. Niet op grond van zijn eigen goede werken, maar door de barmhartigheid Gods.

Van Jezus lezen we in Jesaja 53 dat Hij velen rechtvaardig zal maken. Zijn arbeid is niet tevergeefs. Een kind van God is rechtvaardig maar tegelijk blijft hij een zondaar tot op de dag van zijn sterven. Het sterven is dan  een doorgang tot het eeuwige leven.

Ben je zelf ook al van een onrechtvaardige een rechtvaardige geworden? Hoe dat gebeurt leert Jezus ons in de gelijkenis van de tollenaar: “O God, wees mij zondaar genadig.” Deze, zegt Jezus, ging naar huis gerechtvaardigd meer dan de vrome farizeeër die zichzelf  stond te prijzen. Dat Henoch en Elia niet stierven is een geheim van God dat wij dus niet kunnen verklaren. God maakte een uitzondering op de regel voor deze twee gelovigen.

Ds. A. J. Schalkoort