Invloed van coronavaccin op vruchtbaarheid

M. M. Methorst / Geen reacties

Vraag

Ik ben bijna aan de beurt om gevaccineerd te worden, maar de laatste tijd hoor ik allemaal meiden praten over dat ze niet gaan vaccineren omdat de gevolgen betreft vruchtbaarheid nog niet bekend zijn. Dat ze überhaupt niet weten of het virus effect heeft op je vruchtbaarheid, laat staan het vaccin. Overal lees ik dat het “zeer waarschijnlijk” niet zo is. Maar dat vind ik een te groot risico. Hoe wordt uitgesloten dat het vaccin effect heeft op vruchtbaarheid?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De RIVM geeft een duidelijk antwoord op uw vraag.

We weten nog niet precies of een vaccin geen invloed heeft op vruchtbaarheid. Hiervoor zijn langerdurende onderzoeken nodig. Maar er wordt vanuit gegaan dat het inderdaad zeer waarschijnlijk niet zo is. Overigens kan je ook andersom de vraag stellen in hoeverre een infectie met het coronavirus invloed op de vruchtbaarheid heeft? Ook dat is nog niet bekend omdat dat nog goed onderzocht moet worden.

Het halen van een (corona)vaccin blijft altijd een persoonlijke keuze. Maar in mijn persoonlijke kring zie ik zowel bij mannelijke als vrouwelijke artsen geen twijfel over de afweging van wel of niet vaccineren, met de voordelen en (potentiele) risico’s die daarbij horen. Zie ook deze cijfers.

Veel wijsheid gewenst bij het maken van de keuze.

Met vriendelijke groet,
Martijn Methorst

Lees meer artikelen over:

coronavirusvaccinatie