Sterker tegen Halloween

drs. W.H. Hoorn / 1 reactie

Vraag

Is het als christen ook mogelijk om sterker stelling te nemen tegen Halloween in plaats van alleen niet mee doen met de doodscultus die het halloweenfeest zo’n beetje is? Op het terrein van de evangelische Pinksterconferentie Opwekking heb ik wel eens gezien dat daar altijd een groot kruis staat. Zijn er misschien flyers of goede teksten uit de Bijbel die hierbij passend zijn om mee te geven of tijdens gesprekken te gebruiken?

Antwoord

Beste vragenstel(st)ler,

Ik ben het met je eens dat Halloween een verschijnsel is waar een christen zich ver van moet houden. Niet alleen vanwege de talloze verwijzingen naar het occulte en de geestenwereld, die met Halloween verbonden zijn, maar ook omdat dit feest historisch gezien heidense wortels heeft. Omdat Halloween afkomstig is uit de Engelstalige en Anglo-Amerikaanse wereld is het in cultuur-historische zin terug te voeren op het oude Keltische en heidense zogenaamde Samhain feest. Hierin herdacht men de dood van het vruchtbare groeiseizoen en het wijken van het zonlicht uit de wereld met de intrede van de winter. Men meende, dat de scheidslijn tussen de geestenwereld en de wereld van de levenden bij het sterven van de vruchtbaarheid vervaagde. En dat er daarom offers moesten worden gebracht om zowel de geesten als de goden tevreden te stellen.

Het Rooms Katholicisme heeft dit oude heidense seizoensfeest later in de christelijke kalender geïncorporeerd en van de 1e november Allerheiligen gemaakt. Op deze dag worden per traditie alle Rooms Katholieke heiligen en martelaren herdacht. Op de 2e november, de dag daarna, viert men dan Allerzielen. En op die dag worden dan de gestorvenen herdacht.

In de protestantse traditie herdenken wij dat Luther op 31 oktober 1517 zijn 95 stellingen tegen de aflatenhandel op de deur van de slotkapel in Wittenberg spijkerde en daarmee de Reformatie inluidde. Dit herdenken van de Reformatie is m.i. een goed alternatief voor Halloween en al het heidendom en occultisme wat daarmee verbonden is.

Je vroeg ook om een aantal Bijbelteksten, die je kunt aanhalen om het schadelijke en onchristelijke karakter van Halloween te belichten. Bij deze: 1 Kor. 10:20-21, Efeze 5:11-15, Efeze 4:22-27, Rom. 12:1-2, 1 Petr. 5:8, Deut.18:10-13.

Hartelijke groeten,
Drs. W. H. Hoorn

Lees meer artikelen over:

Halloween
1 reactie
jaarmaro
Bij ons komen ze altijd op zaterdagavond langs de deur. Ik heb al een aantal jaar materiaal besteld bij de Schuilplaats in Alblasserdam speciaal voor halloween. Eeen foldertje of een doosje...Dit deelde ik samen met een snoepje uit aan de kinderen die langs kwamen