(...) Ik verlang er naar om mijn zonden en ongeloof kwijt te raken aan de Heere ...

Ds. M.F. van Binnendijk / Geen reacties

Vraag

Ik zag een antwoord door ds. Van Binnendijk over echt berouw. Nu voel ik vanwege m'n zonden en ongeloof dat ik voor de Heere niet kan bestaan. Ik ben daardoor ook vaak bang om te sterven. Is dat dan een slaafse vrees? Ik verlang er naar om mijn zonden en ongeloof kwijt te raken aan de Heere Jezus, maar toch ben ik dan bang dat dat voortkomt uit een slaafse vrees. Het loopt op die manier allemaal zo vast van binnen.

Antwoord

Er is een vrees uit geloof en er is ook een vrees uit angst voor straf (naast nog vele andere vormen van vreesachtigheid).  Wie zijn of haar zonden werkelijk aan Christus kwijt wil, ze belijdt, die kán ze ook aan Hem kwijt. Die beseft en ondervindt wat het doopformulier zegt: “Dat wij dagelijks met onze zonden en tekorten strijden, maar ook dat door de Geest leren toeëigenen hetgeen wij in Christus hebben, namelijk de afwassing van onze zonden waaruit en de vernieuwing van ons dagelijks leven is. Totdat wij eindelijk onder de uitverkorenen in het eeuwige leven onbevlekt zullen gesteld worden.”

Ds. M. F. van Binnendijk