Heilig Avondmaal in coronatijd

Redactie Refoweb / 25 reacties

Vraag

Kan er in coronatijd Heilig Avondmaal gevierd worden?

Antwoord

Ja, mits de protocollen daarbij in acht worden genomen, zoals anderhalve meter afstand bewaren en niet uit één beker drinken.

Lees ook: 'De viering en het virus' op RD.nl.

Lees meer artikelen over:

coronavirus
25 reacties
Omega
Henkie bedoelt ouderling Hoekman, denk ik. Ook Ger. Gem. ;-)
dorpeling
@CrA, dus dan maar overslaan? En zo helemaal deze opdracht niet uitvoeren, wie weet voor hoelang niet?
CrA
@ WillemB, je vraagt: “Prima, maar dan begrijp ik niet waarom je deze furieuze lijn t.o.v. het Avondmaal niet volhoudt bij de doop!” Los van het feit of de basis juist is waarop men aanneemt dat de doop door onderdompeling dient plaats te vinden, is het inconsequent dat men bij het ene sacrament vasthoudt aan een aanname en bij het andere sacrament niet eens vasthoudt aan een expliciete opdracht.

@ dorpeling, je vraagt: “dus dan maar overslaan? En zo helemaal deze opdracht niet uitvoeren, wie weet voor hoelang niet?” Jezus heeft niets gezegd over hoe vaak het Heilig Avondmaal gevierd moet worden. Dit bewaart voor sacraments-overspannenheid. Aan de andere kant, moet men zich inspannen om te kijken wat mogelijk is binnen de coronamaatregelen. Maar eigenhandig rommelen aan de uitvoering om Zijn opdracht maar te realiseren, dat lost niets op. Jezus zal daar Zijn goedkeuring niet aan geven. Wat dan? Zal Jezus niet Zelf zorgdragen voor Zijn eigen inzetting? Kijk naar David toen hij vluchtte voor zijn zoon. Hij wilde de ark niet bij zich hebben op die manier. Hij stuurt ze terug naar Jeruzalem en zegt: “Als ik genade vind in de ogen van de HEERE, zal Hij mij terug halen en hem weer laten zien, evenals Zijn woning. Maar als Hij dit zegt: Ik ben u niet genegen, zie, hier ben ik, laat Hij met mij doen zoals het goed is in Zijn ogen” (2 Sam. 15: 25-26). En de HEERE heeft David teruggehaald. Dit geeft hoop toch?
WillemB
@CrA, misschien kan je deze cryptische omschrijving iets verduidelijken, je sluit het eerst uit? Om het daarna weer te vergelijken?
Maar goed, het gaat er volgens jou blijkbaar om dat ten allen tijde er uit EEN en slechts EEN beker gedronken wordt? Klopt dat?
Ik ken veel gemeenten waar standaard uit TWEE bekers gedronken wordt, eentje gaat linksom, eentje gaat rechtsom. Dus niet uit één... En een volgende tafel, idem. Een volgende idem.
Dus volgens jou allemaal zonder Zijn zegen...
Jouw stelling is dan moeilijk vol te houden, CrA.
Omega
Om nog maar enige andere nuchterheid te betrachten: Paulus is altijd zeer nauwgezet als het gaat om ambten en instellingen. Behalve als het gaat om de sacramenten. Opmerkelijk dat hij in 1 Kor. 11 vooral de hoedanigheid (de houding) van de avondmaalsganger beschrijft, maar verder geen specifieke instructie geeft. Hij spreekt over "het brood" en "de drinkbeker". De meeste verklaringen gaan er vanuit dat Jezus gewoon het Pascha heeft gevierd met een geslacht lam, waarbij het gebruikelijk was dat er vijf keer een beker wijn rondging. Bij de derde beker zou Jezus dan de avondmaalsformule zoals wij die nog kennen hebben uitgesproken.

En als Paulus het niet verplicht om in zijn waarschuwende brief aan de Korinthiërs uit slechts één beker te drinken, moeten anderen dat ook maar niet beter denken te weten.

Lees het antwoord van deze evenzo nuchtere ouderling maar eens: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27966/heilig-avondmaal-aanpassen-tijdens-coronacrisis/