Ga elkaar niet uitkleden

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik weet dat jullie geen specifieke grens aangeven als het gaat om seksualiteit in relaties. Ik begrijp dit ook en ik begrijp ook het gezegde “niet kijken hoe ver je kunt gaan, maar hoe ver je vandaan blijft bij die grens.” En toch... Ik ben enorm zoekende en worstel er echt mee.

Ik heb een vriend en we moeten nog ongeveer vijf jaar wachten voor we kunnen trouwen. We hebben nu vier maanden verkering. Pas raakte hij, terwijl we op bed lagen en aan het zoenen waren, mijn borst aan onder mijn shirt. Ook ligt hij wel eens op me en strelen wij elkaar. Is dit fout? Ik begrijp dat u geen ja of nee zegt. Maar hoe moet ik hier mee omgaan? Ik vind het ontzettend lastig.

Antwoord

Heel belangrijk in dit hele proces van knuffelen is dat je sowieso je kleren aanhoudt. Ga elkaar niet uitkleden want dan wordt de grens flinterdun. Ik heb eens gehoord van een stelletje dat ze zich allebei uitkleedden, op elkaar gingen  liggen en dan nog net geen gemeenschap hadden. Letterlijk heb je dan nog geen gemeenschap gehad maar het staat wel helemaal in die sfeer. En je zou ook zwanger kunnen worden. Want als er zo een zaadlozing komt en er komt zaad bij het meisje binnen dan kan er een zwangerschap optreden en dan moet je eerlijk zeggen dat je toch wel te ver bent gegaan. Het is een heel geleidelijk proces dat van een zoen langzaam maar zeker verder gaat. En dat is ook goed. Maar spreek dus duidelijk grenzen af en houd je daar ook aan. En kleed elkaar niet uit! Eerlijk gezegd vind ik vijf jaar verkering erg lang. Is er echt geen mogelijkheid eerder te kunnen gaan trouwen zodat het ook te overzien is?

Alie Hoek-van Kooten

Lees ook andere soortgelijke artikelen over dit onderwerp onder de tag 'Grenzen'.

Lees meer artikelen over:

grenzen