Brengt dan vrucht voort

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik was laatst in een PKN-gemeente waar een proponent voorging. Hij sprak over Lukas 3:8. Volgens hem hoort daar te staan: “Brengt dan vrucht voort der bekering waardig” in plaat van “vruchten”. Kan iemand vertellen of dit klopt en of dit zo in de grondtekst staat?

Antwoord

Het kan inderdaad zo vertaald worden. Letterlijk staat er: “Draagt dan vrucht die waardig is aan de bekering.” Vergelijk het met bijvoorbeeld Galaten 5:22 waar gesproken wordt over de “vrucht van de Geest”. Het is één vrucht met negen eigenschappen. Oftewel, de vrucht (kar’pos - Grieks) van onze bekering dat we Christus gaan dienen en dat komt tot uiting in alle aspecten (de vruchten) van ons leven.

Lees meer artikelen over:

vrucht van de Geest