Nooit geaccepteerd door schoonfamilie

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Ik zit met een dilemma. Ik heb me nooit geaccepteerd gevoeld door m’n schoonfamilie. Heb al die jaren geprobeerd om aardig te zijn en te blijven. Dat kostte me bakken vol energie. De laatste tijd steek ik alle energie in mijn eigen relatie. Nu willen mijn schoonouders op vakantie en zouden ze het prettig vinden dat wij ook komen. Ik heb uitgelegd dat we geen vrije dagen meer hebben en dat ik er geen behoefte aan heb. Dat was geen probleem. Even goede vrienden.

Een week later krijgen we te horen dat ze het niet echt leuk vinden dat wij niet meegaan en dat ze eigenlijk wel hadden verwacht dat we zouden meegaan. Ze vinden dat we het uit moeten praten en voelen zich nu slachtoffer. Ze hebben het zelf nooit verkeerd gedaan. We hebben een aantal pogingen gedaan in het verleden om het goed te krijgen, maar alle schuld wordt bij ons gelegd. Ook zaken uit het verleden worden aangehaald waar ik geen weet van heb. Hoe moet ik hier op reageren?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je steekt alle energie in je relatie: wat betekent dit? Ongetwijfeld is het nodig, maar ik bedoel deze vraag in de context van de verhouding met je schoonouders, waar je vraag over gaat. Staat je echtgenoot achter jou, of tussen jou en je schoonfamilie in? Misschien moeten jullie eerst sámen een aantal dingen onder ogen zien cq. uitpraten. En pas daarna weet je wat je tegen de familie zou kunnen zeggen. Waarbij het handiger is om geen ‘smoesjes’ te bedenken, maar eerlijk te vertellen wat je vindt en voelt. In ‘ik-boodschappen’, dat wel. Want wijzen waar ‘zij’ fout waren levert slecht (meer) verwijdering op!

Zonder dat ik weet hoe de verhouding tussen jullie als echtgenoten is, laat ik beantwoording hierbij. Misschien moet je gewoon nog maar eens schrijven...

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

schoonfamilie
2 reacties
Catherine
Er vallen mij een paar dingen op.
Ik citeer:
"Dat kostte me bakken vol energie. De laatste tijd steek ik alle energie in mijn eigen relatie. Nu willen mijn schoonouders op vakantie en zouden ze het prettig vinden dat wij ook komen. Ik heb uitgelegd dat we geen vrije dagen meer hebben en dat ik er geen behoefte aan heb."

Dus eigen relatie onderhouden kost al mijn energie? Verloopt die zo moeizaam?
En ik lees niet wij, dus: wij hebben geen vrije dagen meer en wij hebben er geen behoefte aan.

Misschien is dat wel het punt!
Verderop wordt er wel over wij gesproken.

De schoonouders zouden m.i. moeten accepteren dat zoiets vrijblijvend is en geen verplichting.
Het beste kun je eerlijk blijven en vriendelijk maar beslist weigeren om te komen, omdat je liever met zn tweeën naar een andere bestemming gaat.
Elala
Beste vragensteller,

Ook al is contact moeizaam, geef het niet op. Doe het voor uw man en evt kinderen en uw schoonouders.
Ben eerlijk en trek wel grenzen. Dus ik zou zeggen: ga “het goedmaken” maar blijf bij uw standpunt. Communiceer er alleen wat meer over