Medeschuldig aan zonden van voorouders

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Ik lees in Ambrosius’ “Zien op Jezus” dat dat wij uit de lendenen van Adam zijn voortgekomen en daarom ook medeschuldig staan aan de zondeval (hoofdstuk 2&1). Betekent dit dan ook dat wij medeschuldig staan aan de zonden die onze ouders hebben bedreven en verder teruggaand in het geslacht?

Antwoord

Jammer, dat we het ds. Ambrosius niet kunnen vragen, hoe hij het ziet.

De Schrift zegt dat de zoon niet gestraft zal worden om de zonden van zijn vader en de vader niet om de zonden van zijn zoon. Zie Ezechiël 18 vers 20: “De ziel, die zondigt, die zal sterven. De zoon zal niet dragen de ongerechtigheid van zijn vader, en de vader zal niet dragen de ongerechtigheid van zijn zoon. De gerechtigheid van de rechtvaardige zal op hem zijn, en de goddeloosheid van de goddeloze zal op hem zijn.”

Ds. W. Pieters