Gods macht bewonderen

Ds. G.A. van den Brink / Geen reacties

Vraag

Een vraag gericht aan ds. G. A. van den Brink. Beste dominee, enerzijds wordt beleden dat God “spreekt en het is er, gebiedt en het staat er”. Hij heeft de wereld door Zijn scheppende Woord tot stand gebracht. Anderzijds staan er verschillende teksten in de Bijbel waarin bijvoorbeeld het volk Israël wordt voorgehouden dat God voor hen zal strijden en dat God Zelf de overwinning zal behalen etc. Dat vind ik moeilijk samen te zien. Wanneer God almachtig zou zijn en kan spreken en het is er, zou je toch verwachten dat God niet een strijd hoeft te voeren waar Hij als overwinnaar uit komt, maar dat Hij (met eerbied gesproken) kan blijven zitten, met Zijn vingers kan klikken en vanuit zijn macht een woord kan spreken waarmee de overwinning is behaald?

Ik weet dat het soms ook zo wordt voorgesteld, bijvoorbeeld wanneer ‘s nachts een compleet leger min of meer ‘uitsterft’, maar toch vind ik het ingewikkeld. Volgens mij wordt bijvoorbeeld bij de tien plagen in Egypte ook zoiets gezegd als dat God Zijn macht gaat laten zien, terwijl dat een beetje het gevoel oproept: hoe moeilijk en indrukwekkend is het, als je kunt spreken en het is er, om een overwinning te behalen tegen een volkje op een aarde die door Hemzelf gemaakt is?

Antwoord

Beste vragensteller,

Dankjewel voor deze vraag. Als ik het goed zie, maak je de volgende vergelijking. Je gaat ervan uit dat mensen die een bepaalde inspanning of strijd voeren om iets te bereiken, onze bewondering en waardering waard zijn, omdat zij namelijk die moeite hebben doorstaan en niet tussentijds hebben opgegeven. Zulke bewondering is voor God niet mogelijk, omdat geen enkele daad Hem inspanning, strijd, moeite of volharding kost. Dus, is er wel reden om Gods macht te bewonderen?

Het gaat hier echter eerder om een tegenstelling tussen God en mens dan om een vergelijking. Wat wij met moeite en inspanning uiteindelijk weten te bereiken, is voor God eenvoudig te bewerkstelligen. Wat wij slechts ternauwernood en onvolmaakt kunnen bewerkstelligen, brengt Hij onmiddellijk en volmaakt tot stand. Dus, als de kracht van mensen die uiteindelijk iets bewerkstelligen al onze waardering en bewondering waard zijn, hoeveel te meer de kracht van God.

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Lees meer artikelen over:

almachtig