Heere Jezus gebruiken

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Ik ben niet gelovig en kon het antwoord op de volgende vraag niet terugvinden. Waarom gebruiken reformatorische mensen over het algemeen als naam van de Zoon van God “Heere Jezus”? Ik hoor eigenlijk nooit over alleen Jezus en in de Bijbel staat toch dat Zijn naam Jezus was? Waarom dan Heere Jezus? Wat is het verschil?

Antwoord

Jezus is Zijn Naam, Heere (Hij die regeert) is Zijn titel en Christus (Redder of Zaligmaker) is Zijn functie/taak. Deze drie namen/titels worden in het Nieuwe Testament, met name vanaf het boek Handelingen, door elkaar of met elkaar samengevoegd gebruikt. Dus Jezus, Heere Jezus, Heere Jezus Christus, Christus Jezus, Jezus Christus of alleen Heere.

In reformatorische kringen wordt Zijn naam (Jezus) vaak (zeker niet altijd) samengevoegd met Zijn titel en/of functie om 1. daarbij een stuk eerbied aan te geven (wij erkennen Hem als...), maar soms ook wel om 2. te duiden over welke Jezus we spreken. De naam Jezus was rond de jaartelling een gebruikelijke joodse naam. Vooral dat eerste punt weegt het zwaar. Vergelijk het met het aanspreken van koning Willem-Alexander als majesteit of koninklijke hoogheid of de omschrijving “zijne koninklijke hoogheid Willem-Alexander.”

Lees ook:

1 reactie
gertjan27
Heere is niet zozeer een koninklijke titel ("Hij die regeert"), maar vooral een Goddelijke Naam.
Het is de Nederlandse vertaling van het Griekse 'Kurios', dat wij kennen bijv. van het gebed "Kyrie Eleison" (= "HEERE, ontferm U").
'Kurios' staat in de Griekse vertaling van het Oude Testament overal waar bij ons in de Statenvertaling 'HEERE' staat.
Ook Jezus draagt de Naam 'HEERE'. Dat kunnen we onder andere zien aan een tekst als Marcus 1:3, een citaat van Jesaja 40:3, waar met het oog op Jezus wordt gezegd: "Bereidt de weg van de HEERE". De weg van Jezus, dus. En zo zijn er meer van zulke teksten.
Wanneer wij Jezus de 'HEERE' noemen, dan bedoelen we daar dus mee, dat Hij God is. Die in de vorm van een mens ter wereld kwam.