Wisselende contacten en HPV-virus

drs. N. Wolswinkel / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker. Drie jaar geleden ben ik op het hpv-virus getest, dit was toen niet aanwezig. Nu ben ik erg bang voor baarmoederhalskanker. Ik heb geen bloedverlies, contactbloeding o.i.d., wel heb ik de achterliggende jaren tot mijn spijt wat wisselende contacten gehad. Mijn vraag is: kan het zo zijn dat, wanneer het uitstrijkje drie jaar geleden negatief was, ik nu toch baarmoederhalskanker heb? Of is dat binnen die termijn onmogelijk?

Antwoord

In theorie kun je door de wisselende contacten inmiddels het HPV-virus hebben opgelopen, dat geeft meestal geen enkele klacht. In een klein percentage kan dat in de loop van de tijd tot baarmoederhalskanker leiden. Om dat vroegtijdig te onderkennen is het systeem van de uitstrijkjes opgezet.

Advies: Iedere vijf jaar meedoen aan het bevolkingsonderzoek. Wanneer er nu geen klachten zijn is er geen enkele reden dit onderzoek eerder te doen.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

HPV