Flapuit

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

In mijn werk en privéleven vertel ik soms meer tegen mensen dan dat ik wil. Ik toon hierbij mijn eerlijkheid en gevoelens. Alleen in sommige situaties is dit niet altijd het juiste. Met gevolg dat ik hier een ‘kater’ aan overhoud. Mijn vraag is hierbij: hoe kun je je minder kwetsbaar opstellen tegen mensen in je omgeving?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De vraag stellen is hem beantwoorden: stel je minder kwetsbaar op door níét meteen te zeggen wat je denkt, vindt, voelt.

Dat vergt misschien wat oefening en geduld met jezelf, maar dat is alleszins de moeite waard! Eerlijk en open zijn is prima, maar je hoeft daarbij geen ‘flapuit’ te zijn. Denk dus eerst na voor je antwoord geeft.

Sterkte ermee!
Marijke Rots

2 reacties
HvK91
Als je het echt graag wilt, kun je jezelf ertoe zetten om vaker tijdens een gesprek al na te denken of je weer dingen zegt die te ver gaan.
Dat lukt beter wanneer je jezelf er meerdere keren per dag al aan probeert te herinneren dat je dit doel voor ogen hebt. Hoe vaker je jezelf eraan herinnert, hoe groter de kans dat je jezelf eraan herinnert op een moment dat je bijna de fout in gaat.
Je moet je op het moment zelf bewust worden van waarmee je bezig bent.
Als je op dat punt komt (en dat gaat je veel energie kosten, zoals elke gedragsverandering), dan kun je beginnen met jezelf afremmen en sneller het gesprek afbreken waaraan je begonnen bent. Daar kun je jezelf langzaamaan steeds meer in trainen.
Het handige hiervan is dat het al heel snel loont; elke keer dat het je is gelukt eerder te stoppen kun je erop terugkijken dat je jezelf hebt kunnen afremmen. Dat geeft een goed gevoel en daardoor meteen de motivatie om het de volgende keer nog sneller te doen.

Succes!
coby6
Als je het beslist aan iemand wilt vertellen gooi het dan op een Engelstalig forum anoniem, waar geen kip je kent.