Ziek melden of doorwerken

Reformatorische Maatschappelijke Unie / 1 reactie

Vraag

Ik heb veel spanning meegemaakt, zowel in het gezin (ziek kind, relatieproblemen) als op mijn werk. Er is op mijn werk een grote reorganisatie gaande. Door ontslagen is de werkdruk verdrievoudigd, iedereen werkt standaard overuren. Ook is er hierdoor op het werk veel ruzie. Op een gegeven moment werd het mij teveel, ik kon alleen nog maar huilen. De huisarts en de psycholoog zeiden toen dat ik een burn out had. Ik heb toen een aantal weken vakantie opgenomen, dat hielp en sindsdien gaat het beter.

De werkdruk is alleen nog heel hoog, ik werk standaard een dag of een halve dag over en heb weinig hulp van collega’s. De huisarts en de psycholoog vinden de werksfeer niet goed voor mij. Ze raden aan dat ik ontslag neem of me ziek meld tot ik ander werk heb gevonden, of tot ik weer helemaal alle energie terug heb. Ik vind dit erg lastig, ik mankeer naar mijn gevoel niets. Ik werk nog een paar uurtjes bij een andere werkgever, daar heb ik geen probleem. Ik ben fysiek niet ziek, alleen wat vaak moe en hoofdpijn. Het voelt als oneerlijkheid om me nu ziek te melden, ik doe thuis ook gewoon huishoudelijke klusjes. Ik voel me als ik me ziek meld dat ik niet eerlijk ben tegenover collega’s. Zij hebben het ook zwaar. En ja, ik ben erg moe als ik thuiskom, maar het lijkt me zo raar om dat aan te dragen bij mijn werkgever als reden voor mijn ziekmelding.

Ik ben eigenlijk op zoek naar advies: is het inderdaad beter om te doen wat de artsen zeggen of mijn gevoel volgen en eerlijk doorwerken. En hoe zit dit juridisch? Kun je je ziek melden terwijl je nog wel je huis kunt schoonmaken enz.?

Antwoord

Ik waardeer het ontzettend dat je je niet zomaar ziek wil melden en dat je eerlijk wilt zijn in je ziekmelding. Mijn complimenten daarvoor.

Je vraagt: wanneer ben ik nu ziek? Ben je ziek terwijl je nog wel je huis kunt schoonmaken? Als ik je vraag lees dan gebeurt er veel in je privéleven zowel op het werk, waar een grote reorganisatie gaande is. De werkdruk is hoog. Je hebt gesprekken gevoerd met de huisarts en met de psycholoog. Deze adviseren je om een ander baan te zoeken of om je ziek te melden totdat je ander werk hebt gevonden.

Er zijn in jouw situatie de volgende mogelijkheden:

-Je kunt je ziek melden. Je werkgever kan je dan doorsturen naar de bedrijfsarts. De bedrijfsarts bepaalt uiteindelijk of je wel of niet kunt werken. Of je ziek bent en wel of niet kunt werken bepalen de huisarts, de psycholoog en de werkgever uiteindelijk niet. Ze kunnen richting de bedrijfsarts wel een adviserende rol hebben.

- Je kunt ook voordat je jezelf ziek meldt een gesprek aanvragen bij de bedrijfsarts en daar jouw situatie bespreken.

-Ander werk zoeken kan een hele goede oplossing zijn. Blijf zoeken totdat je een andere baan hebt gevonden en dien dan je ontslag in. Dus geen ontslag nemen, voordat je een andere baan hebt, is mijn advies.

-Mijns inziens kun je wel ziek zijn en toch je huis schoonmaken. Maar een echt oordeel kan ik met een juridische achtergrond daarover niet geven. Daarvoor is een gesprek met de bedrijfsarts toch doorslaggevend.

En als laatst, denk er over na of je geen blijvende juridische ondersteuning nodig hebt. Lid worden van de RMU of een andere vakorganisatie zou in jouw situatie zeker aan te bevelen zijn.

Jannie van der Mark, RMU

Lees meer artikelen over:

burn-outwerk
1 reactie
coby6
Dat heb ik ook gehad. Zij hebben me op een gegeven moment ziek gemeld, omdat ik bleef zeggen dat ik niet ziek was. Ik was ook niet ziek, maar volgens hun wel. Ik bleef gewoon komen ondanks dat ze me ziek hadden gemeld. Voordeel was dat toen ik het label ziek had, ik ineens zielig was en het gedram en gezeur niet meer aan m'n hoofd had, want dat was eigenlijk dat maakte dat het allemaal teveel werd. Eerst mij proberen te ontslaan, dus voelde ik me niet top en nu ineens is die baas zelf moe door persoonlijke omstandigheden en hup hij meldt zich ziek voor de helft van de tijd en komt gewoon niet opdagen de helft van de tijd. Beter kun je je wel ziek melden, zodat ze je niet kunnen ontslaan.