Tension Release Exercises

drs. A. Meijer / 1 reactie

Vraag

Wegens stresssituaties thuis en op het werk ben ik momenteel overspannen en moet ik oppassen niet in een burn out te geraken. Ik ben dus op zoek naar middelen om stress te verliezen. Mijn baas (onchristelijk) adviseerde mij uit zijn eigen ervaring om TRE (Tension Release Exercises) toe te passen. Bij hem heeft dit veel geholpen. Ik ben echter erg huiverig voor mogelijk occulte zaken. Is TRE mogelijk occult of is dit puur natuurlijk?

Antwoord

Beste vragensteller,

Ik kende deze therapie niet en heb mij er eerst even wat in verdiept. De therapie kan mijns inziens op zich geen kwaad (m.b.t. occulte belasting). Al kan de therapeut die zoiets geeft natuurlijk wel occult belast zijn. Aangezien je ook zelf de oefeningen kunt uitvoeren is dat iets wat je kunt omzeilen.  Over de werkzaamheid op wetenschappelijk niveau is nog niet veel bekend. Op mij komt het wat 'zweverig' over.

Vriendelijke groet, A. Meijer

1 reactie
Lekkerbek
Toen ik een zelfde situatie zat raadde de huisarts me aan om te wandelen. Tijdens wandelen maak je stofjes als dopamine en serotine aan waardoor je meer energie krijgt en je je blijer gaat voelen. Ik vond het in het begin vreselijk want ik had 0,0 energie, de gedachte aan wandelen maakte al dat ik nog meer depri werd. Maar vriendinnen zorgden ervoor dat ik iedere dag iemand had om mee te wandelen, ze kwamen me gewoon ophalen. De ene keer praatten we wel over moeilijkheden, de andere x alleen over t wandelen, de natuur, en bleven we verder stil. Maar wat is dit goed voor me geweest, na het wandelen was ik echt blij dat ik toch maar weer gegaan was, dit is echt mijn herstel ten goede gekomen.
Ook had ik tijdens mijn werkdagen contact met mn werk. 1 x p week ging ik of koffie drinken op t werk of lunchen. De andere 2 dagen had ik telefonisch contact waarbij er alleen leuke dingen van t werk werd gezegd. Om de beurten belden collega's 's morgens rond 10.00u op en vertelden leuke voorvallen, goede veranderingen etc. Dit vond ik in t begin verschrikkelijk. Maar wat heb ik hier profijt van gehad toen ik mn werk weer wat oppakte, er was geen drempel om naar mn werk te gaan. Ook was dit dus iets waarom ik 's morgens nn bed uit moest.
Wat dat betreft heb ik veel hulp van mijn omgeving gehad, ik ben er echt bovenop gekomen. Ik was in die periode erg labiel, jankte constant. Ik dacht echt dit gaat nooit meer over. Maar gelukkig wel, t enige is dat ik echt mn agenda soms moet blokkeren, ik krijg t Spaans benauwd als de hele week alles volstaat. Lichamelijk kan ik dat prima aan maar psychisch niet, dan word ik echt hyper in mn hoofd, kan niet slapen omdat ik dan alles doorloop hoe ik t allemaal moet gaan doen. Dan komt er af en toe weer een jankbui opzetten. Ik blijf dus strepen in mn agenda zetten omdat ik dan echt beter presteer en lekkerder in mn vel zit.
Ik hoop dat je iets aan mn verhaal hebt, sterkte!