Verschillen in geslachtsregisters

Ds. D. Breure / Geen reacties

Vraag

Pas preekte een dominee over het geslachtsregister van Jezus (Mattheus 1). Ik vond dat wel interessant en ik ben verder gaan zoeken. Toen zag ik dat in Lucas ook een geslachtsregister staat van Jezus, maar dat daar heel andere namen in staan dan in Mattheus. Zo zou Jezus afstammen van een zoon van David die Nathan heette, in plaats van van Salomo. Weet u hoe dat komt? De enige verklaring die ik ervoor kon bedenken, was dat de namen bij de vertaling zijn veranderd.

Antwoord

Voor de verschillen in de geslachtsregisters zijn twee dingen waarmee gerekend moet worden. In de eerste plaats is “zoon van” op te vatten als “afstammeling van”. Dus zoon, kleinzoon of achterkleinzoon of soms nog verder. Bijvoorbeeld. Mattheus 1:8: Joram verwekte Uzzia, terwijl uit II Kronieken 22 t/m 26 blijkt dat daar nog Ahazia, Joas en Amazia tussen zaten.

Vervolgens verklaren meerdere commentaren het zo dat het bij Lucas vanaf Heli gaat om het voorgeslacht van Maria. Jezus was dan, naar men meende de Zoon van Jozef (maar Lucas suggereert dus dat dit niet echt zo was, Jezus was de Zoon van God) maar in werkelijkheid de (klein)zoon van Heli die dan gehouden wordt voor de vader van Maria en dat is de echte biologische afstammingslijn van de Heere Jezus.

Voor de prediking komt het er met name op aan dat in Mattheus Jezus als het ware zaad van Abraham is (uit Israël dus) en dat daar de bekende vier ‘zondige’ vrouwen bij staan. In Lucas gaat het vooral om Jezus als de tweede Adam.

Ds. D. Breure

Lees meer artikelen over:

geslachtsregistertegenstrijdig