Vriendschap met oudere man

C. M. Chr. Rots - de Weger / 4 reacties

Vraag

Mijn vraag gaat over vriendschap: is het mogelijk om als 23-jarige vrouw vriendschap te hebben met een 34-jarige man? Zelf wil ik geen relatie, hier weet hij vanaf, toch vind hij het fijn om vriendschappelijk met mij om te gaan. Ik heb hier dubbele gevoelens over, want kan dit wel? Heeft dit geen nadelige gevolgen? Of kan ik hier beter mee stoppen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Vraag is niet de leeftijd van jullie beiden, maar: hoe denk je over vriendschappen. In het algemeen en in het bijzonder met deze man. Benoem je verwachtingen naar elkaar en wees open en eerlijk.

Waaruit bestaan bijvoorbeeld jouw dubbele gevoelens, dát is bepalend, niet elf jaar leeftijdsverschil. In ieder geval niet álleen die elf jaar: er zijn wel grotere verschillen in leeftijd te vinden in heel goede huwelijken. Bespreek dus met elkaar hoe je tegen stoppen van de groeiende relatie aankijkt. En ook tegen doorgaan.

Het goede toegewenst,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

leeftijdsverschilvriendschap
4 reacties
Marisa
Jij wilt geen relatie met deze man. De vraag is of je dan, net als hij blijkbaar, wel wilt investeren in een vriendschap.
Het valt me op dat je schrijft: hij vindt het fijn om vriendschappelijk contact te onderhouden, maar wat vind jij - vind jij het ook fijn?
Kun je 'alles' met hem delen? Voel je je gelijkwaardig en op je gemak?
dorpeling
Het is mogelijk, maar alleen wanneer beiden ook hetzelfde voor ogen hebben. Wat jou betreft dus vriendschap maar niet meer. Wat hem betreft, vriendschap en .. ?
Stel dat de gevoelens bij een van jullie toch veranderen, wat dan? Hoe gaan jullie dan verder?

Door schade en schande wijs geworden, weet ik dat het niet altijd 'goed' zit. Ik ging ook om (voor ons trouwen) met een man die een aantal jaren ouder was. Gewoon vriendschap, dacht ik. Toen ik er om meerdere redenen mee wilde stoppen, ging hij moeilijk doen. Steeds bellen, sms-en en zelfs dreigen met Gods beloften aan hem, Die gezegd had dat ik met hem verder moest gaan etc. Best creepy achteraf.

Niet om je bang te maken, maar wat ik er maar mee zeggen wil, weet waar je aan begint. En doe dat alleen wanneer je het volste vertrouwen erin hebt dat hij zich aan jouw grenzen houdt. Als vrouw ben je nu eenmaal wat kwetsbaarder.
AHHK76
Mijn ervaring: Vriendschap met een man die net iets ouder was dan ik. Hij wilde verkering en ik ging voor vriendschap. Daarna zou het mogelijk ooit wel verkering worden, maar voorlopig (vanwege omstandigheden en tijd er duidelijk bij verteld) niet. Het werkte niet... hij wandelde over mijn grenzen heen... totdat ik de "vriendschap" beëindigde... en eigenlijk ben ik nog niet helemaal van hem af. Tenminste, de manier waarop hij mij begroet, als ik hem tegenkom, geeft mij geen prettig gevoel. Eerst vond ik hem leuk, nu vind ik hem echt vervelend.
Dus ik wens je wijsheid om hierin een beslissing te nemen. Bespreek het eens met iemand die je vertrouwt en die jou en/of hem kent.
arendine
Heteroseksuele mannen zien vrouwen vrijwel nooit als een platonische vriendin. Het leeftijdsverschil is erg groo.

Een 23-jarige vrijgezelle vrouw doet er goed aan vriendschappen aan te gaan met andere vrouwen, en mannen die geschikt zouden zijn als partner.