Vroeger ook gevloekt

Ds. J. Driessen / Geen reacties

Vraag

Soms probeer ik iemand op zijn woorden te laten letten. En dus niet te veel schunnige taal te laten praten of te vloeken. Maar dan zeggen ze soms dat ik dat zelf vroeger ook deed en zij mij in mijn waarde hebben gelaten. En als iemand er toen iets van had gezegd, had ik ze uitgelachen, aldus hun weerwoord. Ik weet hierop vaak geen weerwoord te geven. Zou hier bijvoorbeeld geen cursus over gegeven kunnen worden? Zoiets als: hoe spreek ik tegen ongelovigen?

Antwoord

Beste vriend,

Je moet toch maar doen wat van ons gevraagd wordt: waarschuwen. Niet vanuit de hoogte, maar met een bewogen hart, in de wetenschap dat we zelf niet beter zijn. Het feit dat je zelf vroeger soms ook dingen zei die niet deugden hoeft geen verhindering te zijn. Zeg het maar eerlijk dat dit ook verkeerd was, maar dat je tot het inzicht bent gekomen dat je daar zonde mee deed.

Overtuigen kunnen we niemand, dat is het werk van de Heilige Geest, maar we moet wel gétuigen, en het dan in de hand van de Heere geven met de bede of hij onze eenvoudige en dikwijls kreupele woorden wil zegenen. Bedel de Heere om vrijmoedigheid. Sterkte!

Met hartelijke groet,
ds. J. Driessen

Lees meer artikelen over:

vloeken