Wonderlijke openbaringen bij ouderlingen

Ds. C. Harinck / 64 reacties

Vraag

Geachte dominee C. Harinck. Heel graag zou ik u een vraag willen stellen die me erg bezighoudt. Ik heb al verschillende keren huisbezoek gehad zonder dat er een gesprek mogelijk was op basis van de Bijbel. De ouderling vertelde dat hij onder een bepaalde preek ‘gearresteerd’ werd en dat hij in zijn ‘ongeluk’ liep. Dat het nood werd. Tot zover kan ik het volgen.

Omdat het gesprek overging op iets anders, vroeg ik hoe het bij hem ‘opgelost’ is. Met veel overtuiging sprak hij van een tekst die met grote kracht tot hem kwam. Het woord geloof kwam helemaal niet aan bod. Christus werd aangeduid als “de tweede Persoon.” Verder werd me verteld dat een preek die gelezen zou worden op het laatste nippertje moest worden aangepast. Hij kreeg in de nacht ‘woorden’. De volgende dag zei de Heere tegen hem dat hij dat en dat boek moest pakken en toen hij dat boek open deed was daar de preek over de tekst die hij ’s nachts gekregen had.

Een andere ouderling had het over een psalm die anders was dan op het bord. Hij wist van tevoren dat de psalm aangepast zou worden en welke psalm het zou worden. Ik zeg niets van deze mensen (ik zou niet durven). Maar toch: je blijft zelf zitten met de gedachte dat je ook moet wachten op een wonderlijke openbaring en in de tussentijd bid je erom. Is dat nu het ware geestelijke leven? Leven van gevoel tot gevoel? En alles gebeurt op een wonderlijke manier.

Als ik dan de Bijbel lees dan kom ik mensen tegen die op de Heere vertrouwen. Dat is niet een steunen op gevoelens die ze ooit beleefd hebben, maar een steunen op het Woord van God. Hoe moet ik de boodschap die ik op de huisbezoeken krijg op één lijn krijgen met de boodschap die ik in de Bijbel lees? Hoe moet ik met deze mensen praten? Hoe moet ik zalig worden? Ik krijg geen teksten, er gebeuren geen bijzondere wonderlijke gebeurtenissen in mijn leven? Heel graag zou ik uw antwoord ontvangen. Dit is een noodkreet.

Antwoord

Beste vraagsteller.

Uw vraag komt inderdaad over als een noodkreet. U weet het niet meer. U bent helaas niet de enige die in verwarring raakt.

Mijn eerste raad is: Houd je aan de Schrift. We lezen in Jes. 8:20: “Tot de wet en tot de getuigenis, zo zij niet spreken naar dit woord, het zal zijn, dat zij geen dageraad zullen hebben.”

Ten eerste kwamen ze toch om met u te spreken en zij spraken alleen over zichzelf. Dat is geen huisbezoek doen. En wat  die twee broeders u te vertellen hadden op het huisbezoek vind ik ook vreemd. Het eerste deel kon u nog wel volgen en ik ook. Men gebruikt daar woorden als “gearresteerd” voor, maar goed dat kan ik nog wel verdragen. Men hult zich nu eenmaal graag in termen en bevindelijke uitdrukkingen.  Maar wat dan verder volgt, is toch vreemd.  Men maakt dan godsdienst. Hoe vreemder, hoe mooier het is. En het past allemaal in elkaar.

De Bijbel doet men open en het eerste woord dat men ziet is van God. Van alles wordt er bijgesleept om maar apart en bijzonder te klinken. Gebeurtenissen worden zo uitgelegd alsof God Zich daardoor heel bijzonder aan ons heeft getoond. Het rust allemaal op de eigen geest en dat is een verduisterde geest. En alles is er op gericht om zelf in het middelpunt te staan als een bijzonder persoon. Hoe droevig is het al in onze kerk gesteld als dit voor “je van het” van de bevindelijke godsdienst doorgaat. Het gewone, eenvoudige werk van de Heilige Geest kent men niet meer. En dat zijn dan ambtsdragers! Ergens moet de schuld liggen van zulke ontsporingen. Is men echt niet beter van de kansel onderwezen?

Ik wil u raden u te houden bij het ware en eenvoudige werk van de Heilige Geest. De Bijbel en ook onze belijdenis spreken dan over: “Waar geloof in Jezus Christus, kinderlijke vreze Gods, droefheid die naar God is over de zonde, dorst naar de gerechtigheid” enz, DL 1-12. Een hartelijk leedwezen over de zonde,  een schreeuw van droefheid naar God en hartelijk belijden van schuld en  zonde, een roepen tot Jezus: “Zone Davids, ontferm u mijner!” en een verlangen om in Gods wegen te wandelen. Daar hadden de broeders over moeten spreken en moeten vragen of u daar kennis aan hebt. Die eenvoudige kenmerken van het leven van God in de ziel van een mens zijn meer waard dan al die zelfgemaakte godsdienst. Ik vrees dat men zich met al die zelfgemaakte godsdienst bedriegt voor de eeuwigheid. Jezus zal zeggen: “Ik heb u nooit gekend.” En dat betekent: “Ik heb nooit een relatie met u gehad; Ik heb nooit iets voor u betekent; ik heb u nooit als een verloren zondaar aan Mijn voeten gezien.”

In het oude Schotland was een vraag die men de grote vraag van de Catechismus noemde. Deze luidde: “Wat dunkt u van Christus is de test; Je kunt nooit recht zijn in de rest, tenzij dat u recht denkt van Hem.”

Daar gaat het om. Kennen we Christus? Schuilen we achter Zijn bloed. Zijn we ooit tot Hem gevlucht als een verdoemelijk zondaar, die redding en geborgenheid zoekt?  O hoe droevig is het in  kerk gesteld als deze dingen verdwijnen en er een zelfgemaakte godsdienst voor in de plaats komt.

Ds. C. Harinck

64 reacties
Omega
@M71 Had jouw oom het over Christus of over de Tweede Persoon?
Johangroen
M71 de namen worden steeds leuker lijken wel geheim agenten.

Ook jij leest niet goed het gaat om de manier waarop zij praten dat is niet Bijbels ook een bekering moet aan de Bijbel te toetsen zijn en niet voortkomen uit de fantasie of napraten van de mensen. En wat je zegt als dat voorval dan maar niet is blijven hangen in gearresteerd zijn maar vrede heeft gevonden in Christus dan is het amen.

Het gaat. Niet om gewoontes maar om wat God bedoelt dat is alles. Trek de vraag en het antwoord niet uit zijn verband beste M70. Ds Harinck heeft het mooi verwoord en sta ik volledig achter.
Johangroen
Omega ik sta volledig achter jou antwoorden, ik stop er verder mee deze mensen zijn zo geïndoctrineerd daar veranderen wij mensen niks aan alleen God kan dat en ik bid dan ook of Hij heb licht wil geven.
refoweb
We sluiten af met een opmerking van ds. C. Harinck n.a.v. de reacties:

"Ik merk aan de reacties dat men de zaak waar het om gaat niet goed begrijpt. Het gaat vooral om het vreemde, mystieke van wat deze ouderlingen te vertellen hadden.
Daarin zit het gevaar voor ontsporing.
De broeder zei:
In de nacht kreeg hij woorden van God om de preek niet te lezen.
Vraag: Waar staat in de Bijbel: Deze preek moet je niet lezen?

Vervolgens:
God zei welk boek hij moest pakken en daaruit een preek lezen.
Weer dezelfde vraag: Hoe heeft God dit gezegd? Waar staat dit in de Bijbel?

Ik ben echt benieuwd waar dit allemaal in de Bijbel staat en hoe God buitenom Zijn Woord spreekt.

Dat niemand daarop reageert vind ik verontrustend

Waar is de gezonde Bijbelse bevinding?"