Wonderlijke openbaringen bij ouderlingen

Ds. C. Harinck / 64 reacties

Vraag

Geachte dominee C. Harinck. Heel graag zou ik u een vraag willen stellen die me erg bezighoudt. Ik heb al verschillende keren huisbezoek gehad zonder dat er een gesprek mogelijk was op basis van de Bijbel. De ouderling vertelde dat hij onder een bepaalde preek ‘gearresteerd’ werd en dat hij in zijn ‘ongeluk’ liep. Dat het nood werd. Tot zover kan ik het volgen.

Omdat het gesprek overging op iets anders, vroeg ik hoe het bij hem ‘opgelost’ is. Met veel overtuiging sprak hij van een tekst die met grote kracht tot hem kwam. Het woord geloof kwam helemaal niet aan bod. Christus werd aangeduid als “de tweede Persoon.” Verder werd me verteld dat een preek die gelezen zou worden op het laatste nippertje moest worden aangepast. Hij kreeg in de nacht ‘woorden’. De volgende dag zei de Heere tegen hem dat hij dat en dat boek moest pakken en toen hij dat boek open deed was daar de preek over de tekst die hij ’s nachts gekregen had.

Een andere ouderling had het over een psalm die anders was dan op het bord. Hij wist van tevoren dat de psalm aangepast zou worden en welke psalm het zou worden. Ik zeg niets van deze mensen (ik zou niet durven). Maar toch: je blijft zelf zitten met de gedachte dat je ook moet wachten op een wonderlijke openbaring en in de tussentijd bid je erom. Is dat nu het ware geestelijke leven? Leven van gevoel tot gevoel? En alles gebeurt op een wonderlijke manier.

Als ik dan de Bijbel lees dan kom ik mensen tegen die op de Heere vertrouwen. Dat is niet een steunen op gevoelens die ze ooit beleefd hebben, maar een steunen op het Woord van God. Hoe moet ik de boodschap die ik op de huisbezoeken krijg op één lijn krijgen met de boodschap die ik in de Bijbel lees? Hoe moet ik met deze mensen praten? Hoe moet ik zalig worden? Ik krijg geen teksten, er gebeuren geen bijzondere wonderlijke gebeurtenissen in mijn leven? Heel graag zou ik uw antwoord ontvangen. Dit is een noodkreet.

Antwoord

Beste vraagsteller.

Uw vraag komt inderdaad over als een noodkreet. U weet het niet meer. U bent helaas niet de enige die in verwarring raakt.

Mijn eerste raad is: Houd je aan de Schrift. We lezen in Jes. 8:20: “Tot de wet en tot de getuigenis, zo zij niet spreken naar dit woord, het zal zijn, dat zij geen dageraad zullen hebben.”

Ten eerste kwamen ze toch om met u te spreken en zij spraken alleen over zichzelf. Dat is geen huisbezoek doen. En wat  die twee broeders u te vertellen hadden op het huisbezoek vind ik ook vreemd. Het eerste deel kon u nog wel volgen en ik ook. Men gebruikt daar woorden als “gearresteerd” voor, maar goed dat kan ik nog wel verdragen. Men hult zich nu eenmaal graag in termen en bevindelijke uitdrukkingen.  Maar wat dan verder volgt, is toch vreemd.  Men maakt dan godsdienst. Hoe vreemder, hoe mooier het is. En het past allemaal in elkaar.

De Bijbel doet men open en het eerste woord dat men ziet is van God. Van alles wordt er bijgesleept om maar apart en bijzonder te klinken. Gebeurtenissen worden zo uitgelegd alsof God Zich daardoor heel bijzonder aan ons heeft getoond. Het rust allemaal op de eigen geest en dat is een verduisterde geest. En alles is er op gericht om zelf in het middelpunt te staan als een bijzonder persoon. Hoe droevig is het al in onze kerk gesteld als dit voor “je van het” van de bevindelijke godsdienst doorgaat. Het gewone, eenvoudige werk van de Heilige Geest kent men niet meer. En dat zijn dan ambtsdragers! Ergens moet de schuld liggen van zulke ontsporingen. Is men echt niet beter van de kansel onderwezen?

Ik wil u raden u te houden bij het ware en eenvoudige werk van de Heilige Geest. De Bijbel en ook onze belijdenis spreken dan over: “Waar geloof in Jezus Christus, kinderlijke vreze Gods, droefheid die naar God is over de zonde, dorst naar de gerechtigheid” enz, DL 1-12. Een hartelijk leedwezen over de zonde,  een schreeuw van droefheid naar God en hartelijk belijden van schuld en  zonde, een roepen tot Jezus: “Zone Davids, ontferm u mijner!” en een verlangen om in Gods wegen te wandelen. Daar hadden de broeders over moeten spreken en moeten vragen of u daar kennis aan hebt. Die eenvoudige kenmerken van het leven van God in de ziel van een mens zijn meer waard dan al die zelfgemaakte godsdienst. Ik vrees dat men zich met al die zelfgemaakte godsdienst bedriegt voor de eeuwigheid. Jezus zal zeggen: “Ik heb u nooit gekend.” En dat betekent: “Ik heb nooit een relatie met u gehad; Ik heb nooit iets voor u betekent; ik heb u nooit als een verloren zondaar aan Mijn voeten gezien.”

In het oude Schotland was een vraag die men de grote vraag van de Catechismus noemde. Deze luidde: “Wat dunkt u van Christus is de test; Je kunt nooit recht zijn in de rest, tenzij dat u recht denkt van Hem.”

Daar gaat het om. Kennen we Christus? Schuilen we achter Zijn bloed. Zijn we ooit tot Hem gevlucht als een verdoemelijk zondaar, die redding en geborgenheid zoekt?  O hoe droevig is het in  kerk gesteld als deze dingen verdwijnen en er een zelfgemaakte godsdienst voor in de plaats komt.

Ds. C. Harinck

64 reacties
CrA
@Omega, geven de formulieren geen aanleiding dat men over Jezus spreekt als de tweede Persoon? Bv. de vraag aan iemand die volwassen gedoopt wil worden: "of gij gelooft in den enigen waarachtigen God, onderscheiden in drie Personen, Vader, Zoon en Heilige Geest" en bv. "Daarom worden wij gedoopt in den Naam Gods, des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes" en bv. "En als wij in den Naam des Zoons gedoopt worden...". Hier wordt Jezus toch ook niet letterlijk genoemd?
Jeremiah
@Dorpeling eens!

@Omega en Johangroen

Reageer toch niet zo overdreven en kort door de bocht. Ik ben ook niet zo gelukkig met de uitdrukking Tweede Persoon, maar om dan iemand zo te veroordelen is nergens voor nodig.
dorpeling
@Johan, ik weet wel dat ze geroepen zijn tot het ambt, en ik weet dat in het aannemingsformulier staat dat we de ouderlingen dubbele eer waardig moeten achten. Dat is geen slaafs gedrag, dat is met respect opzien omdat God ze aangesteld heeft. Daar gaan we tenminste van uit. Het tegendeel blijkt mij niet uit de vraag.

Ik weet niet of ze uitverkoren zijn, maar jij weet ook niet of ze dat niét zijn. Daar gaat het me om. Dat bepaald God gelukkig inderdaad, niet jij of ik.

@Omega, ze hielden Jezus niet uit hun gesprekken, ze noemden hem de tweede Persoon. Waarom? Weet ik niet. Maar ze bedoelen Dezelfde! Ze stalden Hem wél uit in zijn weldaden. Jezus die een zondaar redt, dat is toch Genade, dat is toch Zijn weldaad! Heb je dat dan niet gelezen?

''Niet iedere ambtsdrager is een kind van God en dus uitverkoren.'' Zei ik dat dan? Nee. Jij en Johan menen zeker te weten dat ze geen kinderen van God zijn. Alleen omdat ze hun wonderlijke ervaringen vertelden, waarmee ze waarschijnlijk alleen Gods macht en wonderen wilden verduidelijken. En dat in wat bevindelijke taal.

Maar als vragensteller daarom gevraagd had, of gezegd dat hij dat niet begreep, dan hadden ze dat waarschijnlijk uitgelegd, en misschien wel verteld waarom ze deze taal gebruiken.
Omega
@CrA Jij kent het doopformulier vermoedelijk net zo goed als ik. Als je er een eenzijdig citaat uit licht, kun je er iedere conclusie aan verbinden. Maar je moet eens tellen hoe vaak de naam van Jezus of Christus wordt genoemd in het geheel van dit prachtige formulier. Meer nog: je moet de formulieren (van enigheid) er eens bij pakken waar je binnen onze kring mee om de oren wordt geslagen en tellen hoe vaak de naam van Jezus er in wordt genoemd... Als men dat in hypercalvinistische kring goed zou beseffen, werden ze per direct verboden. De naam Jezus komt 208 keer voor in het NT. Het verbaast me dat er nog voorgelezen mag worden uit dit testament ;-)

@Jeremiah Ik kan vaak met je reacties instemmen, maar hier ben ik het toch zeer met je oneens. Dit moet met grote kracht veroordeeld worden, zoals ds. Harinck dat ook doet. Het gaat hier om de heiligheid, waardigheid en volheid van Jezus Christus en daarmee van God Zelf. Wees eens eerlijk: hoe spreek jij je vader aan (als je die nog hebt)? Alleen als je geen persoonlijke relatie met iemand hebt, bewaar je afstand.
Omega
@dorpeling Ik geloof dat je de vraag niet hebt gelezen en ook niet begrijpt wat ik schrijf. Waar staat in de vraag dat er over de weldaden van Christus is gesproken of dat deze zijn uitgestald? Ik lees het nergens. Erger nog: de vraagsteller maakt helder dat er zelfs helemaal niet over geloof is gesproken. Dus slechts over de Tweede Persoon, maar niet in combinatie met geloof. Dat is wonderlijk sektarisch.

Bovendien trek ik mijn conclusies niet op grond van hun (eigen) bevindelijk taalgebruik of wonderlijke ervaringen, maar vanwege hun duiding van de Zaligmaker. Wijs in het NT eens een kind van God aan die zo over Jezus spreekt? Is de Bijbel jouw norm of de 'bevinding' van mensen?
dorpeling
@Omega, ze stellen dat God ze gearresteerd heeft, dat het nood werd en dat ze uit deze nood geholpen werden. Dat is een weldaad. De wonderen waarvan ze vertellen, zijn ook weldaden.
Waarom zouden we twijfelen of dat wel echt is? Omdat ze Jezus 'de tweede persoon' noemen? Daarom?
dorpeling
Zijn Naam is Wonderlijk, Raad, Sterke God, Vader der eeuwigheid, Vredevorst...

Zoveel namen, voor Dezelfde Persoon.
henkie
Ik snap niet goed wat die 'wonderen' te maken hebben met het oplossen van de nood. Moet dat een bewijs van bekering zijn of zo? Het moet niet veel gekker worden.

Wat er mis mee is?
Het is volledig oncontroleerbaar (was het een wonder, hallucinatie, droom, satan, toeval, etc.?) en het geeft de indruk dat je een of andere bijzondere gebeurtenis moet hebben meegemaakt wil het echt zijn. Tragisch dat je een hele Bijbel vol Godsopenbaring hebt maar verlangt naar een bliksemschicht uit de hemel.
Marisa
@ Dorpeling

Zoveel namen inderdaad, voor dezelfde Persoon. Maar nergens in de hele Bijbel vind ik Hem omschreven met een rangtelwoord!!
dorpeling
Het hoeft toch ook niet als 'bewijs' verteld te zijn? Het kan best dat ze over Gods grote wonderen vertelden, en hun eigen ervaringenen als voorbeeld stelden. Zoals ik al eerder zei, waarmee ze waarschijnlijk Gods macht en wonderen wilden verduidelijken.

Natuurlijk hoeft bekering geen bewijs of openbaringen. Het gaat om de genade, en daaruit te leven. Dan heb je aan Hem alleen genoeg. Maar niet iedere weg van God is hetzelfde, er kan dus niet gesteld worden dat een weg met woorden, teksten of andere tekenen niet Gods werk is.

Eens zullen we het niet worden. Dat hoeft ook niet. Ik persoonlijk blijf erbij dat het noemen van Jezus als tweede Persoon, niet wil zeggen dat het niet echt zou kunnen zijn.

En dat vragensteller bij deze mannen had moeten zijn om verduidelijking.
dorpeling
@Marisa, drie een heid. Rangtelwoord. En toch Een. Ook een rangtelwoord.
Onbepaalde rangtelwoorden: Het begin en het einde, de eerste en laatste.
Johangroen
Amen, henkie, Marisa en omega,

Ik stop met reageren helaas zijn in ons refo wereldje al zo lang de ogen en harten gesloten voor de waarheid uit het woord dat bedroeft mijten zeerste. Lieve mensen word eens wakker en zoek Christus dan heb je alles.

Gods zegen

Ps probeer niet zo anoniem zijn. Open kaart spelen is wat God ook van ons vraagt
Marisa
@ dorpeling

Ja, je hebt gelijk: eerste is een rangtelwoord en in Openbaringen noemt Jezus Zichzelf de EERSTE en de laatste.
bouwmanjr
Geliefden ik raad aan het boekje te lezen, Door recht verlost.
In dit boekje staat Gods weg geschreven over Geertje Hardloper -Smit.
Geschreven door A. Loosman.
In dit eenvoudig boekje kun je lezen hoe de Heere werkt , ook in het leven van Geertje.
Om jaloers van te worden.
Dat is een taal dat men schier niet meer hoord!!!
Haar geestelijke vrienden / predikanten waren ds. van voorthuizen, fraanje,
van der poel, ketterij o.a.
Waar horen we nog zulke leraars?
Ach wie zal niet wenen, ziende op de tijd die we beleven, Daar de oordelen Gods laag hangen!!
Maar gelukkig dat volk dat het geklank kent, die zullen geen vreemde God en Christus ontmoeten.
En het is nog(!!!) te verkrijgen.
henkie
Is het probleem niet dat praten over de 2e Persoon expres afstand creëert? Wat voor een functie heeft dat anders?

De diverse namen in de bijbel duiden eigenschappen aan. Daar is niets doelloos of afstandelijks aan. Integendeel.
dorpeling
Het voelt gewoon niet goed om deze mensen, om hun bevindelijke taal weg te zetten als ontspoorde mensen. Dat mag toch niet zomaar gezegd worden.

Het klinkt mij iig niet onbekend in de oren, en ik weet dat daar Jezus mee bedoeld wordt. Waarom dan zo'n punt daarvan maken, zoveel harde oordelen.

Daarom wilde ik reageren, en dat heb ik bij deze gedaan.
Johangroen
Bouwmanjr kom niet met boekjes maar kom met de Bijbel ook jij ben verstrikt in het web van die bekeringsverhalen die vaak niet aan de Bijbel te toetsen zijn. Gods woord en anders niks. En dorpeling kom eens los van mensen heilig te maken het zijn maar mensen en zie zijn feilbaar en God niet, als zij vol van de Heilige Geest waren zouden zij zo niet spreken op een huisbezoek.
bouwmanjr
@johangroen
Het betreffende Boekje en beschrijving is gegrond op Gods dierbaar Woord.
Ik kan indenken dat je hier moeite mee hebt.
Maar Gods lieve kinderen herkennen zich hier in.
Zoete banden die mij binden aan des Heeren lieve volk.
Ach Johan smeek maar veel om ontdekkend licht.
En het is nog(!!!) teverkrijgen.
WillemB
Ds. Harinck antwoordt zo kernachtig:
Kennen we Christus? Schuilen we achter Zijn bloed. Zijn we ooit tot Hem gevlucht als een verdoemelijk zondaar, die redding en geborgenheid zoekt?

Kijk, dat kan ik gewoon eerlijk in mijn Bijbel terugvinden! Bekeringsgeschiedenissen? Heel mooi, maar dan wel uit de Bijbel. Er zijn al wat mensen verdwaald in menselijke geschriften, aangeprezen door de "beste" predikanten.

@bouwmanjr. U spreekt over Gods weg, en zo werkt de Heere...
Dat lees ik echter toch liever uit Gods Eigen Woord. Niet om iemand verdacht te maken. Maar met de bekeringsgeschiedenis van iemand, kan een ander niets mee.
Het Woord van God maakt wijs tot zaligheid.

Wel vind ik ds. Harinck deze keer een beetje scherp, als het over bijzondere gebeurtenissen of wonderen gaat. Wie niet in wonderen gelooft, gelooft niet in God.
We lezen van de wonderbare visvangst, Joh. 21:7, dat Johannes verwonderd uitroept: Het is de Heere!

Vrienden, wie heeft nooit eens na een bijzonder gebeuren, een wonder, niet op het wonder gestaard, maar de ogen opgeslagen naar de hemel, en gepreveld: Het is Heere!

Maar ds. Harinck heeft wel weer gelijk, deze gebeurtenissen moeten we een ander niet voorhouden als, kijk zo en zo werkt de Heere. Dat is geen Evangelie. Daar kan een ander niets mee. Dat moeten we tussen God en onze ziel bewaren.
Anderen wijzen op het ene grote wonder, genade voor grote zondaren, dat is ieders taak. Dat is de blijde boodschap, het Evangelie!
PS. Ik vergeef het ds. Harinck van harte. Hij heeft het ook niet gemakkelijk in zijn kerkverband.
Johangroen
Bouwman kun je uitleggen waarom ik hier moeite mee zou hebben? ik twijfel niet aan de staat van die mensen en zeker niet van de predikanten die je noemt maar wel aan de leer die men brengt ( behalve Du marcie ) ik heb waarschijnlijk meer van hen in de kast staan en gelezen dan jij, du Marcie preekte nog dat het alleen te vinden is in het bloed van Christus en de anderen preekten een wedergeboorte zonder Christus maar goed die discussie is hier al te vaak gevoerd, beste jongen ga jij mij niet vertellen over ontdekkend licht want jij oordeelt daarmee dat ik dat niet zou hebben, ik geloof in Christus als mijn verlosser en Zaligmaker ontdaan van de dienstbaarheid van de wet, vrede in Christus. Wij dan gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God, door onze Heere Jezus Christus.”
Romeinen 5:1

alsjeblieft kom niet met die taal aan van lief en ach en wee, dat is een aangemeten taal van de gezelschappen en is niet een aparte taal van de Bijbel. we wijken trouwens ver af van de vraag en het antwoord van ds Harinck, of ben je het ook niet met hem eens? of voldoet deze dominee niet aan de eisen die jij hebt want het moet getoetst worden aan mensen?

je mag me prive benaderen als je meer vragen of argumenten hebt beste Bouwman, maar stop met napraten van mensen en boekjes, en zoek wat er in je zelf leeft en of je zelf vrede kent door Christus en door Hem alleen. ik heb jou werkelijk nog niks vanuit de Bijbel horen verklaren over deze standpunten en alleen daar ligt de waarheid en nergens anders.