Burggraaf beluisteren

Ds. W. Pieters / 36 reacties

Vraag

Aan een dominee. Ik luister regelmatig preken van de heer Burggraaf en ik hoor regelmatig in mijn omgeving dat mensen zijn website kennen en soms naar hem luisteren. Ook weet ik van een paar gezinnen die elke zondag naar hem luisteren. Het aantal luisteraars van zijn preken groeit. Hij wordt dus bekend. In zijn preken is hij fel en kritisch. Hij geeft veel kritiek op de reformatorische wereld, met name op de gang van zaken bij het Reformatorisch Dagblad en de SGP. Ik ben het regelmatig niet met hem eens, maar daarentegen heeft hij regelmatig ook goede punten. Hij acht de oudvaders ook heel hoog en haalt die regelmatig aan in zijn preken als voorbeeld voor ons. Het is een lastig verhaal. Ik kan de heer Burggraaf niet bestempelen met 'goed' of 'fout', en ik denk ook niet dat ik dat als leek mag/kan doen. Ik zou echter graag een advies willen of het als christen geoorloofd is naar zijn preken te luisteren. Kan ik als christen naar zijn preken luisteren? Want ik mis bij hem ook een stuk bewogenheid met zijn naaste, als ik hoor hoe hij mensen soms echt wegzet.

Antwoord

“Een ieder zij in zijn gemoed ten volle verzekerd”, zou Paulus zeggen. U bent als christen van niemand afhankelijk om wel of niet te luisteren naar de toespraak van de heer X of de heer Y. U zult zelf moeten beslissen of iemands toespraken Bijbels zijn (wat betreft waarheid en wat betreft godzaligheid) of niet.

Maar waarom zou u luisteren naar toespraken van mensen bij wie u vraagtekens hebt? Waarom zou u niet gewoon luisteren naar toespraken of preken van mensen bij wie u deze vraagtekens niet hebt?

Waarom zou u trouwens luisteren via internet, terwijl er zoveel goede boeken te lezen zijn van betrouwbare predikers/schrijvers uit de dagen van de kerkhervorming en daarna?

Ds. W. Pieters

Lees meer artikelen over:

christenenrokende vlaswiek
36 reacties
bastiaan37281
Is hij dan over niemand positief?
Race406
Wat mij verbaast is dat je op 3 november zijn uitspraken ronduit schokkend noemt en dat je adviseert deze man te negeren en nu opeens helemaal omgedraaid lijkt....
Lees zijn website maar, dan wordt je veel zo niet alles duidelijk. De PKN is een duivelse kerk, Van der Staaij is een nazi en een NSB-er etc. Plat gezegd: Meer dan totaal van de pot gerukt die man......
Race406
Zelfs erg rechtse broeders worden nog weggezet als verdoemden en dergelijke...
Johan100
''Zelfs erg rechtse broeders..''
Wat een termen .... het lijkt wel een politiek spectrum
bastiaan37281
@ Race406

Ik deel dit account met een familielid, dus dat verklaart de uitspraak van 3 november waar ik tot op heden niks van af wist.

De heer Burggraaf bedoeld het denk ik wel goed, maar brengt zijn woorden niet altijd even tactvol. De ene zin naar de andere floept eruit en vaak gaat hij ergens diep op door waarbij hij zijn emoties niet goed kan beheersen. Een minpunt van hem, maar ik denk dus dat hij het wel goed bedoeld. Niet vijandig. Hij zegt zelf ook dat hij de strijd niet heeft tegen vlees en bloed!
Johan100
Ik bedoel mijn opmerking niet persoonlijk hoor, Race.
Maar ik krijg het er nogal benauwd van.
karlo
Sommige mensen krijgen het wel erg gauw benauwd.
Race406
Johan: Dat is prima hoor! Ik voel me niet snel aangevallen... ;-)
Ik bedoelde meer aan te geven dat zelfs broeders die toch wel wat bij hem in de buurt staan in het reformatorische spectrum door hem worden afgeserveerd met de meest vreselijke termen. Als je even maar heel iets anders denkt als hij dan is het al meteen rijp voor de verdoemenis etc.
Johan100
@ Karlo, sommige mensen krijgen het nooit benauwd.

@Race, ik begrijp wel wat je bedoelt. Nu helemaal.
tiswat
Laatst via YouTube naar deze meneer geluisterd.
Ik had me voorgenomen om voor elke keer dat meneer Burggraaf iemand beledigde, uitschold of niet liefdevol was, een stroopwafel te nemen.
Ben inmiddels al 10 kilo aangekomen. :)
gerardverkerk
*Bericht en gebruikersnaam verwijderd door moderator wegens herhaaldelijke beledigingen onder diverse accounts*
Omega
"Ik heb aan de Gemeente geschreven; maar Diotrefes, die onder hen zoekt de eerste te zijn, neemt ons niet aan. Daarom, indien ik kom, zo zal ik in gedachtenis brengen zijn werken, die hij doet, met boze woorden snaterende tegen ons; en hiermede niet vergenoegd zijnde, zo ontvangt hij zelf de broeders niet, en verhindert degenen, die het willen [doen], en werpt ze uit de Gemeente. Geliefde, volgt het kwade niet na, maar het goede. Die goed doet, is uit God; maar die kwaad doet, heeft God niet gezien" (3 Joh. 1:9-11).

Waarempel, er is niets nieuws onder de zon.
Edmund
Gods Woord leert:

Dat het ganse menselijk geslacht (van nature) op één hoop ligt:

Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder den vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.

Dat datzelfde geslacht graag bedrogen wil worden gelijk we de aartsleugenaar zijn toegevallen:

En zij genezen de breuk van de dochter Mijns volks op het lichtste, zeggende: Vrede, vrede! doch daar is geen vrede. Zijn zij beschaamd, omdat zij gruwel bedreven hebben? Ja, zij schamen zich in het minste niet, weten ook niet van schaamrood te maken; daarom zullen zij vallen onder de vallenden, ten tijde als Ik hen bezoeken zal, zullen zij struikelen, zegt de HEERE. Zo zegt de HEERE: Staat op de wegen, en ziet toe, en vraagt naar de oude paden, waar toch de goede weg zij, en wandelt daarin; zo zult gij rust vinden voor uw ziel; maar zij zeggen: Wij zullen daarin niet wandelen. Ik heb ook wachters over ulieden gesteld, zeggende: Luistert naar het geluid der bazuin; maar zij zeggen: Wij zullen niet luisteren.

Eén van de duivel bezeten 'viel op zijn knieën voor Jezus'
Hem ontmoette een zeker man uit de stad, die van over langen tijd met duivelen was bezeten geweest; en was met geen klederen gekleed, en bleef in geen huis, maar in de graven. En hij, Jezus ziende, en zeer roepende, viel voor Hem neder, en zeide met een grote stem: Wat heb ik met U te doen, Jezus, Gij Zone Gods, des Allerhoogsten, ik bid U, dat Gij mij niet pijnigt!

De vrome Joden'baden dat Hij van hen wegging':
En de gehele menigte van het omliggende land der Gadarenen baden Hem, dat Hij van hen wegging.

Indien iemand een andere leer leert, en niet overeenkomt met de gezonde woorden van onzen Heere Jezus Christus, en met de leer, die naar de godzaligheid is, die is opgeblazen, en weet niets, maar hij raast omtrent twist vragen en woordenstrijd; uit welke komt nijd, twist, lasteringen, kwade nadenkingen.

@Bastiaan op www.boekwinkeltjes.nl zijn wel boeken te vinden die je zoekt.
BoerHarms
Pieters: "Maar waarom zou u luisteren naar toespraken van mensen bij wie u vraagtekens hebt? Waarom zou u niet gewoon luisteren naar toespraken of preken van mensen bij wie u deze vraagtekens niet hebt?"

Daar lijken mij voldoende goede argumenten voor te zijn. Hoe kunnen wij bijvoorbeeld ooit onderwijs ontvangen wanneer we alleen maar sprekers beluisteren die overeenkomen met mijn standpunten? Een goede methode is ondermeer door alternatieve geluiden te beluisteren/lezen/bekijken zonder daar gelijk in mee te gaan.
henkie
Volgens mij zegt Boer Harms nu dat 'geen vraagtekens hebben bij een schrijver' en 'schrijvers die overeenkomen met je eigen standpunten' hetzelfde zijn. Dat is natuurlijk onzin. Er zijn zoveel onverdachte schrijvers die niet met je eigen standpunten overeenkomen dat je ze in je hele leven niet uitgelezen krijgt.
Edmund
'Een ieder zij in zijn gemoed ten volle verzekerd': men let er wel op dat dit geldt de ware christenen. Het gaat erom niets doen wat God niet behaagt. Wat is de wil Gods, daar gaat het om.