Raak Mij niet aan en steek uw hand in Mijn zijde

Ds. M. Baan / Geen reacties

Vraag

Als de Heere Jezus is opgestaan, wil Maria Magdalena hem aanraken, maar mag dit niet. Jezus zegt: Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader. Even later zegt Hij tegen Thomas: Steek uw hand in Mijn zijde, enz. Is er in tussentijd iets gebeurd? Heeft Jezus in die tussentijd iets gedaan bij Zijn Vader in de hemel?

Antwoord

Als de Heere Jezus is opgestaan uit het graf, dan krijgt Maria Magdalena inderdaad van de Heiland te horen, dat zij Hem niet mag aanraken. Waarom niet? Kon dat niet? Mocht dat niet? Op die vragen zijn in de loop van de eeuwen soms de wonderlijkste antwoorden gegeven. Men heeft wel gedacht dat aanraking met het opgestane lichaam van de Heiland brandwonden veroorzaakt zou hebben. Maar dat zit allemaal niet achter het verbod, dat de Zaligmaker tegen Maria Magdalena sprak. Wat dan wel?

Bestudering van de grondtaal geeft hier de oplossing: het gaat niet zozeer om het al dan niet aanraken, maar om vasthouden! Maria wil de Heiland vasthouden. Zó vasthouden, dat ze Hem nooit meer zal loslaten. Ze is bang de Heere nog eens kwijt te raken. In antwoord dáárop zegt Christus: raak Mij niet aan. Houdt Mij niet vast, want Ik blijft niet op een aardse manier hier! Nee, Ik, de Heere Jezus, de opgestane Levensvorst, heb een taak, een opdracht te vervullen. Ik moet heenvaren tot de Vader in de hemel! Ik zal verhoogd worden. Als de grote Voorbidder zal Ik verheven zijn aan de rechterhand van de Vader.

Dat Thomas zijn vinger mocht steken in de zijde van Christus -iets waarvan we overigens niet lezen dat hij dat ook gedaan heeft!- duidt dus op iets geheel anders. Daarmee wil de Heere Thomas overtuigen dat Hij wel degelijk is opgestaan!

Met een hartelijke groet, ds. M. Baan

Lees meer artikelen over:

opstandingPasen