Teksten meezingen van Psalmen

Ds. H. van der Ham / 1 reactie

Vraag

Bij het zingen van psalmen zing je soms teksten die je persoonlijk helemaal niet meent. Is dit verkeerd?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor je vraag. Nee, verkeerd is het niet. Het maakt wel verschil of je het al dan niet met die psalmregels eens bent. Of dat je het wel met de woorden eens bent, maar dat je zelf nog niet zover kunt komen. En dat je die regels wel graag met je hart zou willen zingen. In dat laatste geval, voel je je tekort. Vraag de Heere om Zijn genade, zodat je verder komt. Dat is de weg. Bij de Heere is zo’n rijkdom en zo’n volheid. Hij wordt van geven niet minder. Laten wij goede gedachten hebben van God.

Hartelijke groet,
Ds. H. van der Ham

Lees meer artikelen over:

zingen
1 reactie
Mona
Dit argument (van het niet menen) wordt ook vaak gebruikt voor het juist niet mogen zingen van gezangen of andere vrije liederen. Het antwoord van de dominee geldt ook voor die categorie.
Trouwens, maakt het verschil uit als je de psalmen ongemeend zingt of ongemeend leest?

Het gaat er idd om dat het waarheid wordt in je hart, zoals de dominee zegt.
En de Heere wil het zingen en het lezen van psalmen en liederen ook daarvoor gebruiken.