Verschillende versindelingen in Bijbel

Gereformeerde Bijbelstichting / 2 reacties

Vraag

De Statenvertaling en de Authorised Version hanteren soms verschillende versindelingen. Vaak is dat in de Psalmen, maar bijvoorbeeld ook in Jesaja 9 en Daniël 6. Wat in de ene Bijbel bijvoorbeeld vers 3 is, is in de andere vers 4. Hoe kan dat, daar beide vertalingen toch van dezelfde handschriften uitgaan en hetzelfde vertaalprincipe hanteren? De Engelse indeling komt soms wel weer overeen met de NBV. Ik vind het nogal verwarrend, omdat ik zowel Engels als Nederlands lees en aantekeningen archiveer per Bijbelvers.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het komt inderdaad voor dat in vertalingen die gebaseerd zijn op dezelfde grondtekst en die hetzelfde vertaalprincipe hanteren, de hoofdstuk- en versindeling niet altijd precies gelijk zijn. Dat komt omdat de verdeling in hoofdstukken en verzen pas in de middeleeuwen is gemaakt, en niet overal hetzelfde is overgenomen. Wat het bijbelboek Psalmen betreft, zie je regelmatig dat wat in de Statenvertaling het eerste vers is, in de King James Version als een opschrift boven de psalm staat.

Door het verschil in versindeling moet je soms even zoeken. Het gaat evenwel niet over wezenlijke verschillen. Ook de Statenvertalers keken er zo tegenaan; lees bijvoorbeeld de kanttekening bij Haggaï 2:1: “Verscheidene overzetters voegen dit eerste vers aan het einde van het eerste hoofdstuk, en daar schijnt het toe te behoren.”

Met vriendelijke groet,
Lennart van Belzen,
wetenschappelijk medewerker GBS

2 reacties
hans0166
de vers en hoofdstuk indeling doet helemaal niet terzake, en komt, behalve sommige psalmen niet in de grondtekst voor. Het dient alleen maar om een aanduiding te hebben waar teksten staan, en eventueel, van later datum, samen hetzelfde te lezen.
Puur mensenwerk.
mieptruus
Lees de Authorised king James bible. Deze heeft geen fouten.
Vergelijk de volgende verzen eens met de AKJV.

Spreuken 12:4
Romeinen 3:4
Daniel 3:25
Jesaja 14:12