Met kracht bijbeltekst gekregen

Ds. H. Peet / Geen reacties

17-03-2005, 00:00

Vraag

Elf jaar geleden heb ik van de Heere de tekst gekregen “Ken Hem in al uwe wegen en hij zal uw paden recht maken!” Dus Hij zal het doen. Ik weet dat het van de Heere was. Ik wist het op dat moment allemaal niet meer voor het tijdelijke en het geestelijke. Ik wilde in de bijbel lezen maar eigenlijk ook niet. Ik sloeg toen maar de bijbel open en begon te lezen. Spreuken 3. Het derde vers kwam met zoveel kracht op me af; het sloeg gewoon in. De tranen van blijdschap kwamen. Het is gewoon niet met woorden te omschrijven hoe ik me voelde. Dit heeft misschien een halve dag geduurd en toen was het weg. En daarna..., het leven gaat door er zijn tijden van zoeken naar de Heere geweest, maar ook tijden (en die zijn er meer) van een verlaten van de Heere. En toch heeft de Heere die tekst aan mij gegeven, dat is zeker!

Hoe komt het nu dat ik bij tijden gewoon niet in de bijbel wil lezen omdat ik het toch niet snap? Het zegt me vaak niets. Ik wil het vaak gewoon niet. Ik zie mijn zonde niet; ik heb geen berouw over mijn zonden. Ik heb in wezen niet de eer van God op het oog en dat zou wel zo moeten zijn. Als ik vraag wat moet ik doen weet ik uw antwoord al: bidden, aanhouden. Hoe komt het nu dat ik zo weinig meer met die tekst kan? Het is toch een belofte die de Heere zal waar maken en als ik die niet geloof verloochen ik de Heere, vertrouw ik Hem niet. Het is zo moeilijk dat het zo af en toe van mij niet meer hoeft. Ik hoop dat u mijn vraag beantwoordt, maar de enige die dat echt kan is de Heere. Eigenlijk verloochen ik Hem al door deze vraag aan u te stellen.


Antwoord

Het is een bijzondere zegen als er een woord uit de Bijbel is, waardoor de Heere op bijzondere wijze tot je wil spreken. Jou overkwam dit met een tekst uit het boek Spreuken. Een woord met een rijke belofte en een duidelijke opdracht. Uit je vraag krijg ik sterk de indruk dat je jezelf vooral vastklampt aan de belofte die in dit Bijbelwoord voorkomt (Hij zal uw paden rechtmaken), terwijl de  opdracht (ken Hem in al uw wegen) veel minder tot je spreekt. Eigenlijk krijg ik sterk de indruk dat je vooral het begin van deze tekst niet voldoende ernstig hebt genomen. De Heere wijst hier toch een duidelijke weg aan: Hem kennen in al je wegen, en dat heeft toch alles te maken met de omgang met de Schrift, met het vouwen van je handen. God belooft dat Hij in die weg je paden recht wil maken. Je kunt wel zeggen dat dit een cliché is, maar juist in dit Bijbelwoord geeft de Heere aan Zich juist zo te willen laten vinden. De Heere heeft je door die tekst stellig op een weg willen zetten van het kennen van God bij alles wat je doet. Daar ligt voor mijn besef het manco.

Je geeft aan er veel moeite mee te hebben “dit kennen van de Heere in al je wegen” daadwerkelijk te praktiseren. Je vraagt je af hoe dat toch komt? Het antwoord op die vraag lijkt me toch niet zo moeilijk. Het heeft alles te maken met de zonde die zich zo diep in ons bestaan heeft genesteld. We hebben onszelf niet mee in het zoeken van de Heere! Van huis uit doen we juist het omgekeerde. Niemand die God zoekt, zo lezen we in Rom. 3. We zitten onszelf zo in de weg, dat is het grote probleem! Gelukkig is de Heere groter dan alle weerstand die er bij ons leven kan. Hij is meerder dan ons hart. Dat geeft uitzicht!

Daarom zeg ik ook: leg je niet neer bij de situatie zoals die in je leven gegroeid is. Dan speel je slechts de boze in de kaart. Die vindt het prachtig als jij de strijd opgeeft! Juist het feit dat de Heere door deze tekst bijzonder tot je heeft gesproken zou je moeten aansporen ervoor te blijven strijden voldoende tijd te nemen voor gebed en omgang met het Woord van God. Daar mag je zegen op verwachten; de Heere heeft dat Zelf beloofd. En bij de Heere geldt het zeker: beloofd is beloofd! Het gebruiken van een goed dagboek kan je al helpen hierin wat discipline te krijgen en het ook beter te begrijpen. Het stellen van een paar vragen aan de tekst zou je ook kunnen helpen bewuster de Bijbel te lezen: Wat zegt dit gedeelte over ons mensen? Wat zegt dit gedeelte over de Heere Jezus? Wat heeft dit gedeelte te zeggen met het oog op mijn manier van leven? Wat is de boodschap van dit stukje voor mij vandaag? En zo zijn er meer vragen te bedenken die het bezig zijn met de Schrift dat een boeiende ontdekkingstocht kunnen maken.

Ook lijkt het me verstandig om je strijd eens te delen met iemand die geestelijk onderscheidingsvermogen heeft. Ook anderen kan God gebruiken om je meer over Zijn wegen te leren; daarmee verloochen je de Heere beslist niet, zoals je op een gegeven moment aangeeft in je vraag. God heeft geen mensen nodig om ons verder te leiden maar Hij wil ze wel gebruiken om verder te leiden. Als dat niet zo was, zou ik als predikant mijn ambtskostuum ook wel aan de kapstok kunnen hangen!

Je leeft sterk bij die ene tekst uit de Bijbel. Zoals boven gezegd kan God op bijzondere wijze door één Woord tot je spreken, maar we moeten toch niet leven bij een tekst. We hebben te leven bij het gehele Woord. Ook al heb ik bij een Woord uit de Schrift geen enkele bijzondere gewaarwording, daarom betekent dit niet dat het voor mij minder waar is. We hebben met het hele Woord te maken! Niet wat ik bij een bepaald Schriftwoord ervaar aan ontroering, blijdschap is beslissend voor het waarheidsgehalte van een Bijbelwoord. Het feit dat God daar spreekt, maakt dat het waarheid is voor mij en volstrekt betrouwbaar! Als een tekst in bijzondere zin tot je spreekt, wil dat je ertoe brengen dat je niet alleen bij die ene tekst leeft, maar bij het gehele Woord! De Bijbel is immers niet een losse verzameling van teksten maar in zijn totaliteit het Woord van God! Op dat Woord mag je ook terugvallen als bijzondere ervaringen uitblijven.         

Je hebt zelf ervaren dat een bijzondere ervaring weer wegebt. Je zou het kunnen vergelijken met een verkering. Als je het net hebt, ziet alles als het ware roze. Maar dat gaat over. Als het goed is gaat de verliefdheid over in liefde! Je komt elkaar steeds nader. Gebeurt dat niet dan laat zich de vraag niet onderdrukken wat het gehalte is geweest van die eerste gevoelens. Geestelijk is het niet anders. De vrucht van een bijzondere ervaring kan toch niet anders zijn dan dat je de Heere echt nader komt! De weg is je gewezen in Spr. 3. Bewandel dan ook die weg en vraag de Heere maar om met Zijn kracht boven jouw zwakheid te staan. Dat vraag je Hem nooit te vergeefs! Ik hoop dat dit antwoord echt op weg mag helpen!

Dit artikel is beantwoord door

Ds. H. Peet

  • Geboortedatum:
    15-01-1964
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Sliedrecht (Eben-Haëzer)
  • Status:
    Actief
105 artikelen
Ds. H. Peet

Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties

Terug in de tijd

Aan ds. C. Harinck. De dominee in onze kerk zei het volgende: “Bent u al eens in Gethsemané geweest door het geloof? Ik mag geloven dat ik er geweest ben. Bent u al eens in het lege graf geweest? Ik m...
Geen reacties
17-03-2018
In Hebreeën 10:26 staat: “Want als wij willens en wetens zondigen, nadat wij kennis van de waarheid ontvangen hebben, blijft er geen slachtoffer voor de zonden meer over, maar slechts een verschrikkel...
Geen reacties
17-03-2016
Ik heb een goede vriendin; gewoon vriendschap, meer niet. Zij is getrouwd. Ik heb veel meegemaakt en gezien bij hen in het gezin. Haar man maakt haar zwart tegen over iedereen. De kinderen zien en hor...
3 reacties
17-03-2014
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering