Kennis van Christus uit het Woord of Persoonskennis van Christus

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Ik hoorde laatst in een preek onderscheid maken tussen de kennis van Christus als "een heenwijzing uit het Woord", maar er werd tevens duidelijk gesteld dat dit wat anders is dan de Persoonskennis van Christus. Kunt u daar wat van zeggen? Christus wordt toch altijd door Woord (en Geest) geopenbaard?

Antwoord

De gestelde vraag is mij niet geheel duidelijk. Maar wel is duidelijk dat Christus-kennis alleen verkregen kan worden uit het Woord van God. Jezus zei: Die zijn het die van Mij getuigen (Joh 5:39). Christus-kennis is Persoonskennis.

Mogelijk wordt bedoeld dat er in het Oude Testament zoveel typen van Christus voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan Jozef, aan Jozua. Inderdaad verwijzen zij naar de vervulling in Christus. Zo ook: de ark, de koperen slang. Maar al die voorbeelden leiden naar Jezus Christus. Daarom: lees het Nieuwe Testament als de vervulling van het Oude Testament. Zo is de Bijbel een eenheid.

Aan te bevelen om hierover te lezen: I. Esser: Om Christus verlegen (uitg. De Banier, 2001) en/of: ds. C. J. Meeuse: Christuskennis en de toegang tot het Heilig Avondmaal (Uitg. Lectori Salutem, 1990).

Ds. W. C. Meeuse