De mening van mij en mijn ouders botsen

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van zestien jaar. Het gebeurt regelmatig dat de mening van mij en mijn ouders botsen. Dat is voor de hand liggend, maar ik denk dat het in mijn geval anders is. Mijn ouders staan namelijk niet open voor wat ik vind, zeg of denk. Wat zij vinden is de waarheid. Tenminste, zo komt dat op mij over. En als ik dan iets doe waar zij het niet mee eens zijn, volgen er straffen. Vreemde, in mijn ogen, overdreven straffen. Ik laat dat dan maar gebeuren en probeer mijn uiterste best te doen om die dingen te doen waarvan ik weet dat ze het er mee eens zullen zijn. Ik heb het gevoel dat ik machteloos sta. Wat moet ik doen?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Bedankt voor je vraag. Ik merk aan je dat je hier erg mee zit. Jammer genoeg ken ik weinig achtergronden. De beste raad die ik je kan geven is om toch te kijken of je er in alle rust met je ouders uit kunt komen. Probeer in alle openheid en door jezelf kwetsbaar op te stellen in gesprek te komen. Het helpt dan meer om vragen te stellen dan om beschuldigingen te uiten.

Je mag er van uit gaan dat je ouders van jou houden en het beste voor jou zoeken. Probeer dat goed in het oog te houden. En ook eerlijk aangeven dat je je machteloos voelt en dat je graag iets meer ruimte zou willen hebben. Mogelijk dat je er samen toch uit kunt komen. En anders zou ik graag iets meer van je weten en van de achtergronden.

Sterkte in ieder geval en de hartelijke groetjes,
Johan Strijbis

Lees meer artikelen over:

ouders