Boos blijven

Ds. M. (Michel) van Heijningen / 2 reacties

Vraag

Ik ben blijkbaar zo boos dat ook nu ik dingen vergeven heb -en ik met mijn verstand niet meer boos lijk- ik toch boos lijk te blijven. Dit uit zich doordat ik steeds weer oude koeien uit de sloot haal! Hoe krijg ik die aan het rusten! Ik heb dit al zo vaak aan God verteld!

Antwoord

Beste vriend(in),

Om eerlijk te zijn is je vraag voor mij niet helemaal duidelijk. Wat ik eruit opmaak is dat je moeite hebt met vergeven. Dat is denk ik iets menselijks. Niet voor niets roept de Bijbel ons vaak op om vergevingsgezind te zijn. Als het in ons zit, dan hoeven we er niet toe opgeroepen te worden. “Vergeef elkaar zoals God je vergeven heeft”, schrijft Paulus. Bedenk dus hoe groot Gods vergeving is, leef daaruit en deel daarvan.

Bovenstaande zou ik in zijn algemeenheid tegen je willen zeggen.

Het zou ook kunnen zijn dat het onrecht wat je is aangedaan zo groot is en zo vaak heeft plaatsgevonden dat vergeven bijna onmogelijk is. Er zijn helaas situaties waarin een algemene oproep niet past. Als dat zo is bij jou, dan is (pastorale) hulp nodig.

Ik hoop dat ik je zo toch een beetje geholpen heb.

Met een hartelijke groet,
Michel van Heijningen

Lees meer artikelen over:

boosheidvergeving
2 reacties
ariehamelink
je vraag is een echte vraag mi bedoel je dat je vanuit het geloof altijd mag moet vergeven maar vergeten is wat anders hoor JE bent mischien gekwetst en dat blijf je ook al kun je vergeven de lidtekens blijven ja dat is zelfs de grootste heilig e die was toch opgetrokken tot in de hemel maar HIJ beleed ook ik draag de lidtekens van CHRISTUS een verwonde ziel daar weet men helaas vaak in de godsdienst ook geen weg mee wel in de GODS vreze er zijn nog echte kindren GODS die ook zijn opgeraapt door de barmhartige samaritaan en gelukkig is dat tegenover alle onbarmhartige godsdienst die je liever zien gaan dan komen Het valt mij vaak op dat er in de seculere wereld vaak meer invoelingsvermogen is als in een godsdienst zonder CHRISTUS en nu8 hop ik maar dat men mn reactie weer niet wil ontzeggen van wege mijn leeftijd want dat is helaas mij ook overkomen juist door godsdienst van de koude grond hg vragensteller en sterkte
Jello
Zou het niet kunnen zijn dat je te snel vergeven hebt?

Lees eens het boek: 'Vergeven dat gaat zomaar niet' van ds. A. Schreuder.

Daarin wijst ds. Schreuder o.a. op het volgende:
Je vertrouwen kan zo geschonden zijn, dat boosheid en verdriet overheersen. De relatie staat onder spanning, je wilt toch verder, de ander vraagt jou om vergeving en jij bent daartoe bereid en spreekt dat uit. Maar na verloop van tijd komt het dan toch weer op tafel. De ander wordt moe van het herhalen dat hij er spijt van heeft en jij wil hem wel vergeven, maar... je kunt het gebeuren toch niet goed loslaten. Dit komt omdat je op het moment dat je vergeeft nog niet alles verwerkt hebt en te snel alles vergeven hebt.

Herken je dit? Neem dan de tijd om te verwerken en vraag ook ruimte om te kunnen verwerken, voordat je vergeven kunt. En dit boekje is een echte aanrader!