Hedendaagse geestelijke leidslieden

Ds. W. C. Meeuse / 1 reactie

Vraag

In verschillende tijdperken van de christelijke kerkgeschiedenis kwamen geestelijke leidslieden voor die tot op de dag van vandaag bekendheid genieten vanwege hun theologische verdiensten. In de vroege kerk: Augustinus. In de middeleeuwen: Thomas van Aquino. Tijdens de Protestantse Reformatie: Luther en Calvijn. Nadere Reformatie: Teelinck. Indien het patroon dat ieder tijdvak in de theologie zijn eigen grote namen nalaat zich voortzet, zullen er ook hedendaagse (Nederlandse) geestelijken zijn die over pakweg 200 jaar nog herinnerd worden. Mijn vraag is: wie zijn dat?

Antwoord

Wij kunnen niet in de toekomst kijken. De (kerk)geschiedenis gaat verder. Dat er grote theologen geweest zijn: Kohlbrugge, Noordmans, Karl Barth. Zouden over tweehonderd jaar de namen van (ik noem er maar een paar) Graafland, Velema,  De Reuver, Van de Brink nog bekend zijn? En dan is het nog maar tot Nederland beperkt. Tim Keller, John Piper, etc.

Maar: namen van mensen verklinken. Het gaat toch maar over die Ene Naam, Die onder de hemel gegeven is tot Zaligheid: Jezus Christus. Dat zij ons genoeg.

Ds. W. C. Meeuse

1 reactie
markusa
Ik zou Donald A. Carson en John F. MacArthur ook wel willen noemen.