Somatic Experiencing

F.J. Bijzet / Geen reacties

Vraag

Is Somatic Experiencing een bijbels verantwoorde therapie om een trauma te verwerken?

Antwoord

Beste vragensteller,

Bedankt voor de vraag over Somatic Experiencing. Ik heb, omdat de naam me niet bekend voorkwam, op internet gezocht naar deze therapievorm. En het bleek dat ik met deze therapievorm, ontwikkeld door Peter Levine, bekend ben.

Duidelijk is dat Levine niet vanuit een bijbels kader schrijft. Zijn denken is gevormd door de evolutietheorie. Zelf heb ik deze methode bestudeerd, en hoewel Levine dus vanuit een niet bijbels kader schrijft, baseert hij zijn denken sterk op de nu bekende wetenschap ten aanzien van een trauma. Deze manier van therapie helpt om de in het lichaam opgeslagen reacties (die door een trauma vaak niet zijn afgemaakt) alsnog af te maken.  Ikzelf heb geen enkele moeite met deze vorm van therapie, aangezien deze sterk aansluit bij de bekende inzichten op het gebied van hoe ons lichaam reageert op een trauma.

Ferdinand Bijzet

Lees meer artikelen over:

trauma