Prediking van de Catechismus

Ds. H. Paul / Geen reacties

Vraag

Hoe is de prediking van de Catechismus bedoeld? De Catechismus is een samenvatting van Gods Woord; maar dient de predikant de Catechismus als leidraad te gebruiken in zijn prediking of dient hij uit Gods Woord te preken waarbij hij lijnen naar de betreffende zondag van de Catechismus trekt? De reden van mijn vraag: in onze gemeente (Ger. Gem.) wordt er tijdens de tweede dienst uit de Catechismus gepreekt. Er wordt dan een Schriftgedeelte gelezen en aan het begin van de preek wordt ook de betreffende HC-zondag gelezen. Wat mij opvalt is dat de predikant in veel gevallen niet refereert aan het betreffende gedeelte uit de Bijbel, een enkele keer wordt het Schriftgedeelte kort aangehaald. Als de Catechismus een samenvatting is van Gods Woord, is het m.i. wat vreemd als we die samenvatting vervolgens weer gaan uitvouwen en daarbij weinig tot niet wordt gelet op het gelezen Schriftgedeelte. Ik wil overigens niets afdoen aan de inhoud van de Catechismus, daar sta ik volledig achter. Het gaat mij om de plaats die het binnen de prediking heeft of zou moeten hebben.

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

De tweede dienst op zondag is bijzonder bedoeld als een leerdienst. Zo is dat besloten op de Dordtse Synode. Daarin moest de Heidelbergse Catechismus worden behandeld. Dit om de gemeente in de leer van Gods Woord te onderwijzen.

Dat dus niet zozeer het gelezen hoofdstuk behandeld wordt is hiermee in overeenstemming.

Hartelijke groet,
Ds. H. Paul

Lees meer artikelen over:

Heidelberger Catechismus