Rookverslaafden niet aan Avondmaal

Ds. H. Peet / 34 reacties

Vraag

In het hertaalde formulier bij de bediening van het Heilig Avondmaal wordt bij de aanstootgevende en besmettelijke zonden genoemd: “Allen die zich aan verslaving overgeven en van het genot hun god maken.” Valt hier ook de rookverslaving onder, een (over het algemeen geaccepteerde en meest verzwegen) zonde tegen het zesde gebod? Zo ja, moeten deze verslaafden ook verteld worden dat zij geen deel hebben in het koninkrijk van God?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik denk dat je inderdaad moet zeggen dat roken op gespannen voet staat met het zesde gebod. Om dit duidelijk te maken kan een verwijzing naar de uitleg van het zesde gebod in de catechismus, denk ik, volstaan. Daar wordt immers gesteld dat ook het jezelf moedwillig in gevaar brengen gezien moet worden als ongehoorzaamheid aan dit gebod uit de wet van de Heere. Iedereen die vandaag een sigaret opsteekt, kan weten dat hij daarmee zijn gezondheid in gevaar brengt. Elk pakje sigaretten of shag bevat een waarschuwing die niets aan duidelijkheid te wensen overlaat.

Door te roken vergroot je het risico op verschillende vormen van kanker en ook loop je daardoor veel meer kans op een hartinfarct. Dat stelt iedere christen voor de vraag of hij wel met een goed geweten een sigaret op kan steken. Eerder genoemde gegevens lijken me er alle aanleiding toe te zijn dat een christen zijn uiterste best moet doen die slechte gewoonte te boven te komen. Dit klemt te meer als je bedenkt dat je lichaam een tempel van de Heilige Geest mag zijn. Als je lichaam een ‘heilig huisje’ mag wezen, sluit dat ook de roeping in zich zorgvuldig met je lichaam om te gaan. Het is nota bene de plek waar de Heere door Zijn Geest wil wonen.

Tegelijk realiseer ik me dat het een heel gevecht kan zijn om een nicotineverslaving te boven te komen en dat het soms pas na herhaalde pogingen lukt om de sigaret echt voorgoed te laten staan. Hier is dan ook een stuk geduld van de omgeving op zijn plaats.

Uit het bovenstaande zal je duidelijk zijn om te stellen dat roken een gewoonte is die in het christenleven niet thuis hoort. Toch vind ik het wel erg drastisch om roken te zien als een reden om iemand van het Heilig Avondmaal te weren. Eerder zou ik het willen scharen onder wat het formulier noemt een zwakheid die tegen onze wil in ons is overgebleven maar waar we wel tegen te strijden hebben. De meeste rokers, zo is mijn indruk, willen best graag met die (slechte) gewoonte breken. Maar hoewel de geest gewillig is, blijkt het vlees nogal eens zwak te zijn. Uiteraard is dat niet iets om je achter te verschuilen om je er vervolgens bij neer te leggen. Het is en blijft de roeping daartegen te strijden. En juist in de tekenen van brood en wijn schuilt ook de kracht om die gewoonte te boven te komen!

Ds. H. Peet

Lees meer artikelen over:

formulierenHeilig Avondmaalrokenverslaving
34 reacties
CrA
Typische reacties als het over heilige koeien gaat: de felheid en het schermen met de zonden van anderen.
Stel er staan 2 personen bij de kerk. De een rookt een sigaret en heeft een pakje sigaretten bij zich en de ander drinkt een biertje en heeft een krat met bier bij zich. Kan iemand mij zeggen waarom het eerste geval, over het algemeen, geaccepteerd wordt en het ander niet?
juni
beste jello@

pijp roken,staat wat beschaafder.

kben met u eens, dat het zeer hinderlijk is,rook te moeten inademen van een ander.
u zou ook uw adem even in kunnen houden,en vlug door lopen.

heeft uw kerk maar een ingang?,anders zou ik de andere deur nemen.met opschrift ''frisse lucht.''

wat is trouwens het lazarus roken voor iets?

jello,als er zoveel rook en rokers zijn,bij u in de kerk,heeft men misschien wel en zenuwleven,wat een ander niet weet.

daarom blijft het stinken voor een ander,helemaal mee eens.

men houdt de koster wel aan het werk,met al die peuken.
echt te gek.

een voordeel,wees blij dat het geen pruimtabak is....

peuken op de grond voor een kerk=dubbel asotip.
jello doe wat extra after shave op,ook op uw zakdoek.
Jello
@juni, after shave doe ik nooit op, mijn man wel (met mate). Verder vind ik gewoon dat u nu recht zit te praten wat krom is. Jammer. Andere stukjes van u heb ik met waardering gelezen.

@CrA, ik denk dat je gelijk hebt, roken is voor sommigen een heilige koe. Op je vraag weet ik helaas geen antwoord. Ik heb ongeveer dezelfde vraag gesteld in mijn eerste reactie. Misschien weten anderen het?
juni
jello,

echt serieus bedoeld,dat de rokers wel eens een zenuwleven kunnen hebben...thuis,werk of wat dan ook.
zou mooi zijn,dat op te merken.
komt,omdat ik er altijd naar vraag nl.
er is zo vreselijk veel verdriet,let op de persoon,achter de rook.

al gaat de vraag daar niet over.
en wat mn vraag over dat lazerus roken, is waarschijnlijk niet deftig om dit uit te leggen.

cra beide werden roken en drinken, toch een tijd geaccepteerd?
tegenwoordig ,door de vele ziektes,door roken=het ''in'' om overal op te letten.
net als reclame

ide meeste mensen zijn opeens ,,wakker,,

vorige keer was het alcohol,vanwege de vele ongelukken,onder invloed!!!

ons oude geslacht rookte sigaar.
alleen goede kwaliteit.
mn ouders,broers en zussen,rookt er niemand
voor dames=roken ordinair.

volgende ronde =missch de frituurpan.
ook vreselijk,naast mensen te zitten,die zo naar frituur stinken.

dan heb ik ademnood nl.moet zelfs ergens anders gaan zitten....

ik geloof zelf crA, dat, als het roken, niet in de media was, dat niemand er een punt van maakt

maar wie ben ik.

voor vragensteller,ging het om het weren van rokers,voor H A.
niet weren,zou ik zeggen.

binnenkant=belangrijker.

dan heb ik een dagtaak aan mezelf.

ieder zou het beste doen, met Gods hulp, tegen eigen zonde te strijden
Jello
Het lazarus krijgen=een ernstige ziekte krijgen.
Met 'het Lazarus roken' bedoel ik: tegen alle goede raadgevingen in toch blijven roken en zo een ernstige ziekte oplopen.

Ik geloof best dat er mensen roken om hun zenuwen niet te voelen, daar drinken veel mensen ook voor en daar bevredigen mensen zich vaak ook voor (en kijken porno).

Misschien is het beter om naar een psycholoog te gaan en het probleem op zich op proberen te lossen ipv je te verdoven met dat soort middelen die je geest en lichaam verwoesten. Daar is wel moed voor nodig, dat is waar. Velen kiezen voor de makkelijkste weg: verdoven en zo maar door modderen en ook nog eens je omgeving erin meeslepen.

@juni, alles van vroeger was echt niet allemaal beter. Bij mijn ouders thuis stond steevast op een verjaardag een tonnetje rokertjes op tafel, voor de visite. De kamer zag 's morgens nog blauw als wij kinders uit bed kwamen, klein broertje in de box, wist mijn moeder veel. Gelukkig weten wij nu wél hoe gevaarlijk roken kan zijn, niet alleen voor de rokers zelf, maar zeker ook voor degenen die gedwongen worden mee te roken, zoals kleine kinderen.
GG61
Dat men niet alles onder "zonde die nog tegen onze wil in ons overgebleven is" moet rekenen is duidelijk en ik krijg niet bepaald de indruk dat men er tegen strijdt, gezien enkele reacties. Bewustwording en bezinning, ook in de kerk, is op zijn plaats. Niet alleen de kerkenraad heeft een verantwoordlijkheid, maar ieder kerklid ook. Als je iemand bij de kerk ziet staan roken, spreekt deze persoon er onder 4 ogen op aan.

Is er verschil@CrA? Eigenlijk niet. Geen verschil in het schadelijke voor het lichaam en de openbare uiting daarvan. Het enige verschil is, dat bij teveel drinken, ook iemand geest dusdanig beinvloed wordt dat hij niet meer weet wat hij doet. Die persoon slaat liederlijke taal uit en vertoont gewelddadig gedrag. Maar ik geef meteen toe, dat het een gradueel verschil is. Want als je rookt in het bijzijn van anderen, is dit ook een vorm van gewelddadig gedrag naar die ander toe, want je brengt zo iemand bewust in gevaar. Die ander rookt mee en loopt een verhoogd risico om longkanker o.i.d te krijgen.

Dat vroeger Gods volk ook rookte, is waar @juni, maar deze mensen hadden niet de kennis die wij nu hebben. En kennis brengt verantwoordlijkheid met zich mee.

Paulus zegt: Wordt niet dronken in wijn. Zou het het hier alleen maar gaan om wijn? Ik denk het niet, want Gods gebod is zeer wijd.
juni
jello@ u hebt helemaal gelijk,bedankt.

wat de geest verwoesten betreft,verschillen onze meningen

omdat ik heel vaak bij zeer oudere mensen zit te luisteren,die altijd rokers zijn geweest en nog nooit ziek geweest....ook dat bestaat nl!oudste was 92.en zo helder tot het laatste!

en mn hart doet heel zeer,als de overleden persoon 29jr. nooit gerookt maar wel aan longkanker sterft!
roken is slecht weten we nu.helemaal mee eens.Beter is niet te roken.

wat GG61 zegt is ook helemaal waar!

gg61,niet om brutaal te zijn,maar toch,met medeweten dat roken slecht is,toch roken en Bovenkomen,bestaat ook.
kheb zo geloofd ,dat roken kankerverwekkend is, waarschuwde...[gaat niet over vroeger...]

had ik nooit mogen doen,als onbekeerde....en...dat
wist ik niet!

wat u op refoweb zet=altijd waar.
maar t.leven buiten refoweb=zo anders...
CrA
Terecht opgemerkt @GG61 het is veel breder. Ik denk dat je onder: niet dronken in wijn, alle verslavingen moet verstaan. Wat wil Paulus daar eigenlijk zeggen? Wil je dronken worden van vrolijkheid, liefde, blijdschap? Zoek het niet in alcohol, roken, porno etc. maar wordt vervuld met de Geest.

Je conclusie: een gradueel verschil. Maakt dat het verschil of iemand het Heilig Avondmaal geweigerd wordt of niet?

Dat rokers last van hun zenuwen hebben@juni, dat kon wel eens komen van het roken zelf. Als ze niet op tijd hun sjekkie roken krijgen ze ontwenningsverschijnselen, oa. zenuwachtigheid, trillen. Dit moet dan verdwijnen door weer te roken. Een vicieuze cirkel. En wees blij met de aandacht die er gekomen is voor de schadelijkheid van roken. Kunnen we onze maatregelen nemen, toch? Net zoals tegen asbest.
bakkertjemaart
Hierbij wil ik als huidige roker ook een steentje bijdragen aan de reacties.

Ja, roken is slecht en ja roken is zonde! Dubbel en dwars mee eens. Maar valt roken ook onder de zonden die paulus in bijvoorbeeld romeinen 13 beschrijft, dat denk ik niet.

Aangezien ik op mijn 15e jaar ben begonnen met roken, en ik nu 20 jaar ben is het denk ik in mijn geval een soort van jeugdzonde dat blijft hangen en op die manier zn naschokken geeft van die jeugdzonde. Ik probeer ook wel te stoppen, maar tis nou eenmaal zo moeilijk! En ook voor de mensen die in de reacties neerzetten dat veel kerkmensen er geen probleem mee hebben op uit de kerk een peuk op te steken, is niet helemaal waar. Omdat ik nu aan het minderen ben doe ik het niet meer, maar ik heb wat peuken direct na de kerk opgestoken, en ja, ik schaamde me vaak wel. Maar het is nu eenmaal zou dat het een zwakheid is, die niet zo 1 2 3 uit te schakelen is.

Maar nogmaals, roken is een zonde waar tegen gestreden moet worden, vooral als je toegeeft dat het een zonde is. Maar het feit dat er tegen gestreden word, wil niet zeggen dat men ook daadwerkelijk kan stoppen.
CrA
Jij staat er gelukkig anders in @bakkertjemaart, dan diegene die roken zelfs promoot. Roken, als een zoete bete onder de tong. Maar 't is bitter in de long. Je schaamt je ervoor en je beseft dat het zonde en slecht is. Dank God er voor, dat Hij je dit liet zien en erkennen. Velen zien het niet of willen het niet zien. Waarom liet Hij je dit zien, om je nu verder maar aan je lot over te laten, om je door te laten modderen, alsof je nu in eigen kracht jezelf daarvan bevrijden moet? Natuurlijk niet! Hij geeft ook kracht om er mee te breken, zodat je daadwerkelijk kan stoppen. Hij doet zowel het een als het ander. Hij doet alles. Vertrouw op Hem.
Roken wordt niet genoemd in Rom 13? Vs 9 : niet doden, 6e gebod. En als je een ander mee laat roken, in strijd met vs 10: de liefde doet de naaste geen kwaad. Vs 13: dronkenschappen, vallen alle verslavingen onder.
GG61
@ CrA. Als iemand geweerd wordt van het HA, komt die persoon in de kerkelijke ban. Dat is een ingrijpende beslissing. Je begrijpt dat er duidelijk, overtuigend en feitelijk bewijs moet zijn. Waarvan? Dat iemand een sigaret rookt of een biertje drinkt? Nee. Er dient bewijs te zijn, dat iemand van het genot zijn god maakt, dus van de verslaving. Wanneer drinkt iemand teveel? Als er sprake is van (openbare)dronkenschap , dan is dit een duidelijk en overtuigend bewijs van een verslaving(Ef.5:18). Dat ligt bij roken niet zo duidelijk. Het enkele feit, dat iemand (in het openbaar) rookt is geen bewijs, dat zo iemand van zijn genot zijn god maakt. Je krijgt hoogstens de indruk(nog niet eens een bewijs) dat die persoon nu niet bepaald tegen het roken strijdt. Een duidelijk, overtuigend en feitelijk bewijs dat iemand van het genot zijn god maakt, is niet te leveren.

@ juni, de zonden zullen Gods volk uiteindelijk niet uit de hemel houden, dat is waar. Maar het gaat er in de 1e plaats toch niet om dat Gods volk boven komt, maar dat ze leven overeenkomstig Gods wil en tot Zijn eer?
CrA
@GG61
Een zinloze toevoeging aan het formulier:“Allen die zich aan verslaving overgeven en van het genot hun god maken, want de kerk kan het bewijs niet of moeilijk leveren?
GG61
@CrA

Overbodige toevoeging? Een iegelijk onderzoekt zijn hart hierop, dus niet voor het zelfonderzoek. De kerk kan er niet zoveel mee m.b.t rookverslaving. Zie mijn argument hierboven vemeld.
juni
gg61@

maar dat ze leven overeenkomstig Gods wil en tot Zijn eer?

ja, zo is het mijnheer.