Geen buitenlandse dominees

drs. J. Hoekman / 2 reacties

Vraag

Waarom zijn er in ons land geen buitenlandse dominees? Dan heb ik het over mensen met een niet-Europese afkomst, bijvoorbeeld Afrika, Indonesië, China, om maar wat te noemen. En waarom komen er in de refokerken nooit buitenlandse sprekers?

Antwoord

Omdat ze waarschijnlijk op z’n best alleen maar Engels spreken en zeer veel mensen in de kerk geen Engelse preek zouden kunnen volgen. Het lijkt me dus vooral een praktisch probleem, dat helemaal los staat van refo of welk soort kerk ook.

Ik denk dat dat beter zou kunnen op gemeenteavonden of Bijbelstudie avonden in de gemeente.

Met broederlijke groet,
Ds. J. Hoekman,
De Ark op Urk

Lees meer artikelen over:

buitenlandpredikant
2 reacties
Schans
Beste vraagsteller,

Ik weet dat er in de ger gem. Wel eens een dominee preek die uit het buitenland komt. Zoals Afrika of Papua. Het is dan zo dat deze dominee in het Engels preekt. En deze preek word dan door een andere dominee vertaalt.

Vanuit China is lastiger omdat niet iedereen Engels spreekt. Dan moeten er 3 mensen op de preekstoel staan.
Degene die preekt, degene die het vertaalt naar het Engels, degene die het vertaalt naar het NL.
QuadCoreInside
Bij ons heeft twee jaar geleden een keer een Amerikaanse dominee gepreekt (dr Beeke). Was op zondagmiddag, tussen de twee reguliere diensten door. Volledig in het Engels, ook de liederen.