Gedachtenismaaltijd

drs. I. A. Kole / 1 reactie

Vraag

Ik heb een vraag over het Heilig Avondmaal. Er wordt vaak gezegd dat het is tot versterking van het geloof. Nu is dat wel waar, maar waar staat dat in de Bijbel? De Heere heeft het toch bevolen als een gedachtenismaaltijd?

Antwoord

De Heere Jezus heeft bij de instelling van het Heilig Avondmaal, zowel bij het breken van het brood als bij de drinkbeker gezegd: “Doet dat tot Mijn gedachtenis!” Bij de bediening van het Heilig Avondmaal is er sprake van het zichtbaar Evangelie: brood en wijn. Er wordt een streep gezet onder het hoorbaar Evangelie; je ziet het voor je en je proeft dat de Heere oneindig goed is, voor zo’n zondaar. Of dat geen versterking van het geloof is... Verwondering over zoveel goeds van de Heere, tegenover zoveel ontrouw  van onze kant! Waaraan heb ik dat verdiend? Het is door U alleen om het eeuwig welbehagen! Halleluja!

Voor degenen die de Heere kennen, die door het geschonken geloof (Ef.2:8: Het geloof is een gave van God) met de Heere leven als vrucht van de prediking, ontvangen door de prediking en deelname aan het Heilig Avondmaal versterking van het geloof. Zoek de HEERE terwijl Hij zich laat vinden: Een ieder die de Naam van de HEERE aanroept die zal zalig worden (Hand. 2: 21). U zal ik eeuwig loven, omdat U dat hebt gedaan!

De Heere staat op de uitkijk: Mijn zoon, Mijn dochter, geef Mij je hart. Wat is ons antwoord? Hij staat aan de deur en klopt en deelt gaven uit! (Ps.68:19).

Drs. I. A. Kole

Lees meer artikelen over:

formulierengedachtenisHeilig Avondmaal
1 reactie
ngkede2000
Avondmaal is thuiskomen. Éen van de mooiste en heerlijkste preken die ik ooit heb gehoord bij deze viering. Met dank aan ds. Versluis. Thuiskomen als verloren zoon of dochter. Dat je mag weten dat de v(V)ader ten alle tijden voor je klaar staat en dat er voor elke zondaar (hoe zwaar je deze term ook gebruikt) de feesttafel gedekt en gereed staat. Dat de Heer je gastheer is die je uitnodigt en waarbij je aan tafel mag zitten, want Hij is genadig..

Voor mij persoonlijk is het weer een energie die door mij lichaam heen gaat, mijn geloof versterkt. Dat ik echt het gevoel heb dat Jezus naar mij kijkt, een hand op mijn schouder legt en zegt, ik ben blij dat je er weer was.