De Hobbit

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Ik zit op een protestants-christelijke school waar veel leerlingen en leraren naar verschillende kerken gaan, van links tot rechts. Voor Engels moeten we een boek lezen van onze docente, “De Hobbit”. Is dit een christelijk-verantwoord boek, aangezien er verschillende elementen van magie in zitten?

Antwoord

Dag vragensteller,

Bedankt voor je vraag. Je geeft zelf al een antwoord. Het boek is doorspekt met niet realistische elementen. Het is geschreven door dezelfde schrijver van “The Lord of the Rings.” In dit occulte verhaal wordt enkele keren een zin uit de Bijbel gebruikt, maar dat maakt het niet tot een christelijk boek. Integendeel. "Naar Gods Beeld schiep hij hen." Daar is in dit boek niet veel van terug te vinden. Dezelfde magische wereld als “The Lord of the Rings”, vol geheimen, dubbele bodems, bovennatuurlijke strijd; een wereld waarin alles leeft, zelfs de bergen; een wereld waarin alles draait om de overlevingsstrijd van het goede tegen het kwaad.

De schrijver gebruikt een christelijke metafoor. Het gaat over een groep dwergen: een kroonprins-zonder-land reist met zijn twaalf volgelingen naar de draak die het koninkrijk van zijn vader afnam. De kroonprins is dan metaforisch de Heere Jezus en de draak de duivel. Het voert mij te ver om zo met de bijbelse gegevens om te gaan. Mij dunkt is dit dus geen christelijk verantwoord boek.

Vriendelijke groeten,
J. M. Strijbis

Lees meer artikelen over:

boekenhobbitLOTRTolkien