Onduidelijke Bijbel

kand. E. Boogert / Geen reacties

Vraag

Ik vraag me af waarom God/de Bijbel niet duidelijker is in heel veel aspecten. In veel antwoorden die ik lees staat zoiets als, dat God je wil laten nadenken, dat je je dus blijft bezig houden met het geloof. Maar ik heb ook vaak een antwoord gekregen als: het is Gods wil. Ik kan daar weinig mee en het frustreert me nogal eens, helemaal omdat ik zelf ook mijn kinderen goed wil opvoeden. Ik ben van mening dat door al die onduidelijkheid de mensen hun eigen mening gaan vormen als zijnde de waarheid, omdat je de Bijbel dan op verschillende manieren kunt opvatten. Wij zijn Gods kinderen toch? Ik ben zelf ook moeder en weet inmiddels dat kinderen vragen om duidelijkheid, daar voelen ze zich het veiligst bij. Ze weten wat ze aan je hebben en leren hun grenzen kennen, wat resulteert in houvast, een veilig gevoel. Het kind weet wat het aan je heeft. Waarom is de Bijbel dan zo vaak onduidelijk of moet je zeer veel moeite doen als kind van God om tot een duidelijk antwoord te komen?

Antwoord

Beste vraagstelster/moeder,

Hartelijk bedankt voor uw vraag. Die vraag roept bij mij twee problemen op. De eerste ten aanzien van mijzelf: ik ben een jonge vader met twee kinderen van 2,5 en 1,5 jaar en die dus nog niet zo veel vragen stellen. Daarbij mis ik de nodige levenservaring. Lastig vind ik en ik heb daarom ook serieus overwogen om deze vraag terug te geven en door een ander te laten beantwoorden, ware het niet dat bij mij steeds één aspect terugkwam, waar u iets mee kunt. Niet een omvattend antwoord dus...

Het tweede probleem is ten aanzien van uw vraag. Het klinkt misschien raar, maar uw vraag is onhelder. Nota bene terwijl u om helderheid vraagt. Zo kan ik niet precies ontdekken waar voor u de probleempunten liggen. U vraagt: “waarom God/de Bijbel niet duidelijker is in heel veel aspecten.” Ik vraag mij dan af: welke aspecten bedoelt u? Daarnaast heeft u het over mensen die door al die onduidelijkheid een eigen mening gaan vormen en dat doen omdat we toch kinderen van God zijn. Ik vermoed dat u bedoelt dat mensen hun eigen mening als betekenis van de Bijbel zien, omdat ze kinderen van God zijn en daarmee door God in staat gebracht zijn om de Bijbel te vatten. Maar uw probleem is dan: hoe komt het dat er dan allerlei verschillende uitleggingen zijn? Ik krijg ook niet helemaal helder wat u onder “kinderen van God” verstaat. Maar goed, dat laat ik rusten.

Misschien verbaast het u, maar uw vraag is zo oud als de christelijke kerk. Zo ongeveer vanaf het jaar 0 dus. Daarmee is uw vraag absoluut niet fout; integendeel! Het betekent wel dat er in de afgelopen 2000 jaar talloze mensen geweest zijn die deze vragen gesteld hebben: wie is God, wat zegt de Bijbel enz. Daarom wil ik dit éne aspect aan u meegeven: bent u soms onderweg de belijdenisgeschriften verloren?

Ik weet heel goed dat je tegenwoordig niet zo goed voor de dag komt met de belijdenisgeschriften; want het is tenslotte de Bijbel niet, zegt men dan. Dus hups, weg met die belijdenisgeschriften. Ik vind dat ongelooflijk dwaas en denk dat het de hoofdreden is dat heel veel dingen tegenwoordig niet meer duidelijk zijn.

De belijdenisgeschriften (12 artikelen, Geloofsbelijdenis van Nicea, Nederlandse geloofsbelijdenis, Heidelbergse Catechismus, Dordtse Leerregels en je zou er ook nog een hele rits buitenlandse belijdenissen aan toe kunnen voegen) zijn niet geschreven als vervanging van de Bijbel, zoals vaak gesuggereerd wordt, maar juist om helderheid te scheppen. De hele geschiedenis is er al vraag geweest naar helderheid. Niets nieuws dus. Wilt u helderheid, lees de belijdenissen heel zorgvuldig, dan gaat u de Bijbel ook beter begrijpen. Zeker, ze zijn de Bijbel niet, maar wel op basis van de Bijbel opgesteld. Vooral de Heidelbergse Catechismus verdient een buitengewoon hoge plaats.

Nu is er de laatste tijd heel veel kritiek op de belijdenisgeschriften. Dat komt niet omdat men zo goed op de hoogte is van wat de Bijbel zegt, maar juist uit gebrek daarvan. Velen menen dat de opstellers van bovengenoemde belijdenissen tal van dingen bedachten die niet in de Schrift voorkomen. Want als je de bewijsteksten nakijkt, dan mis je heel veel. En hier gaat het dus al fout. De teksten bij de Heidelbergse catechismus zijn geen bewijsteksten, maar verwijsteksten. Ze zijn bedoeld om de lezer uit te nodigen tot verdere studie. Wilt u de antwoorden van de Heidelberger goed begrijpen, dan moet u de hele Schrift kennen. In persoonlijke studie heb ik mij verbaasd over het bijbelse gehalte en diepe karakter van de Heidelberger. Ik kom in de breedte van de kerk nauwelijks mensen tegen die de theologie en Schriftkennis (nogmaals in hun omvattendheid) evenaren. Wel bosjes, die denken wel even kritiek op de HC te kunnen uiten en de vloer ermee aanvegen. Nogmaals ongelooflijk dwaas! U doet dan als een dokter die zijn medisch handboek weggooit en alles opnieuw uit gaat dokteren...

U hebt dus helemaal gelijk, dat ieder maar zijn eigen mening vormt. En die zijn vaak nog tegengesteld ook. Lees daarom de belijdenissen en ga van de belijdenissen naar de Schrift. U zult veel antwoorden vinden. Niet van Pietje of Jantje, maar door groepen geleerde theologen op basis van de Heilige Schrift opgesteld en naderhand door honderden onderschreven.

Tegelijk heeft dit ook een beperking. Voor opvoedkundige zaken of voor medisch-ethische kwesties zult u in de belijdenissen weinig antwoorden vinden. Wel grondlijnen (kijk bijvoorbeeld naar de uitleg van de Tien Geboden in de Heidelbergse catechismus), maar geen concrete antwoorden op dit of dat. Dat heeft te maken met het enorme tijdsverschil en laat tegelijk ook zien dat er grote behoefte is aan een nieuwe belijdenis of Catechismus dat op een grondige en Bijbelse manier ingaat op de vragen van deze tijd.

Ik ben mij bewust u geen volledig antwoord gegeven te hebben. Wel ben ik ervan overtuigd dat u hiermee verder kunt. Ik wens u Gods wijsheid toe in de opvoeding. En... boven de belijdenisgeschriften: onderzoek de Schriften, want die zijn het die van Christus getuigen!

Voor concretere zaken nodig ik u uit om een vervolgvraag te stellen.

Een hartelijke groet,
Kand. Ernst Boogert