Hongergevoel

drs. P. C. Hildering / 1 reactie

Vraag

Ik vraag me af hoe het kan dat ik altijd een hongergevoel heb. Ik ben niet meer in de groei, maar toch kan ik altijd wel dooreten. Ik eet ook redelijk veel, maar heb wel een gezond gewicht en doe ook veel aan sport. Mijn lichaam heeft dus ook best wat nodig, maar als ik wil kan ik altijd wel dooreten. Ik doe dit niet, omdat ik gezond wil blijven, maar dat hongergevoel is erg vervelend. Soms geef ik er wel aan toe en dan kom ik er wel van aan. Hebben anderen dat ook? En hoe kan dat? Het lijkt wel alsof ik niet verzadigd raak.

Antwoord

Hongergevoel is iets waarbij de regelkernen in de hersenstam een belangrijke rol spelen. Heel fundamenteel zou daar iets moeten veranderen als je van het gevoel af wil komen, althans op de beschrijving leg ik daar en niet in de lichamelijke status het accent. Gelukkig kun je je zo beheersen dat je op een gezond gewicht blijft.

Op de vraag of anderen het ook hebben, kan ik zeker bevestigend antwoorden. Voor een gerichte aanpak kun je het beste met bijvoorbeeld je huisarts bekijken wat er in jouw regio voor mogelijkheden zijn voor begeleiding, zo gewenst.

Drs. P. C. Hildering

Lees meer artikelen over:

voeding
1 reactie
juni
neem lekker roggebrood,zonder boter,als u trek hebt
fries roggebrood. heerlijk!
bij elke trek een hap,een grote hap!!!