Vriendschappen met andere geslacht

Kand. G.A. van Ginkel / 2 reacties

Vraag

Is het bijbels om als vrijgezelle jongeman vriendschapscontacten met andere vrijgezelle vrouwen erop na te houden (dat je gewoon samen afspreekt, spelletjes doet, filmpje kijkt, winkelt, etentjes enz.), zonder intimiteit of lichaamscontact? Ik heb namelijk contact met twee vrouwen (vriendinnen van elkaar) die dat meerdere keren hebben voorgesteld en ik vraag me af of dat te verantwoorden is. Deze dames ken ik al heel lang; vriendengroep, kerk, conferenties, etc. We zijn niet op zoek naar een relatie met elkaar, maar hebben gewoon voor de gezelligheid contact met elkaar. Kan dit wel zo vrijblijvend, met wederzijds goedkeuren? Dit komt toch ook niet in de Bijbel voor?

Antwoord

Etentjes en film kijken met vrienden en vriendinnen, nee, dat komt in de Bijbel niet voor. Maar dat betekent nog niet dat er iets mis is met een in principe platonische vriendschap. Het verlangen naar een meer intiem en ook lichamelijk contact kan ontstaan. Is dat erg? Ik denk het niet. Misschien mag je er eerder dankbaar voor zijn. God dankbaar wel te verstaan.

Vervolgens ben je wel geroepen om met die verlangens op een goede wijze om te gaan. Dat is: naar het Woord; voor Gods aangezicht, biddend om Zijn wil en zegen.

Het ga je goed.
Kand. G. A. van Ginkel

Lees meer artikelen over:

vriendschap
2 reacties
juni
wees liever blij,als je nog normaal met elkaar om kan gaan. Is heel gezond!
Lord_Mcgold
als het niet toegestaan zou zijn om eerst een vriendschappelijke relatie op te bouwen met het andere geslacht, hoe had je dan gedacht dat relaties zouden ontstaan?

In mijn ervaring is het juist belangrijk om gewoon op vrienschappelijk niveau iets op te kunnen bouwen.