Moeder is depressief

E. (Betsy) Westeneng / 22 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over de situatie bij ons thuis. Het is namelijk zo dat mijn moeder nu al een langere tijd (jaar/anderhalf jaar) heel negatief/depressief is. Wat er precies aan de hand is wil ze niet vertellen en dat is voor ons dus een raadsel. Wij als kinderen hebben er wel constant mee te maken. Alles wat we zeggen vat ze negatief op. Ze geeft ons veel gemene 'steken onder water', ook waar anderen bij zijn. Werkelijk alles doen we verkeerd en vooral zij is de gedupeerde. Zegt ze bijvoorbeeld dat ik nodig eens naar mijn oma moet omdat het lang geleden is. Maak ik een afspraak om naar mijn oma te gaan zegt ze weer dat ik altijd bij mijn oma ben en het thuis zeker niet naar mijn zin heb. Dit is nog maar een heel klein voorbeeld, maar zo gaat het de hele dag door. Vooral voor mijn vader vind ik het heel erg omdat m'n moeder hem echt overal de schuld van geeft. Hij moet alles regelen, van het huishouden, doktersbezoeken tot ouderavonden toe. Vervolgens doet hij dan alles in haar ogen weer verkeerd en dan kan ze daar wel weer meer dan een week boos om zijn. Sociale contacten die ze heeft/had laat ze allemaal verwateren, ook als ik ze bijv. eens stimuleer om naar een vriendin te gaan belt ze dit gerust net voor die tijd weer af. Eigenlijk wordt het alleen maar erger. Vooral voor mijn vader vraag ik me af hoelang hij dit nog vol kan houden. Ze doet hem voortdurend pijn met haar negatieve opmerkingen. En vooral met haar negatieve gedrag ten opzichte van de kerk en alles wat daar mee te maken heeft. Ze gaat ook steeds meer mensen van buitenaf hierin betrekken. Zo denkt ze vaak precies te weten wat andere mensen over haar/ons denken. Dit neemt soms echt bizarre vormen aan. Echt overal zoekt ze wat achter en alles is uiteraard negatief! Voorheen was dit helemaal niet zo en dat is ook de reden waarom ik me nu zoveel zorgen maak. Wij zouden eigenlijk graag zien dat mijn moeder naar een dokter/psychiater gaat om eens te praten over haar problemen en eventueel voor medicatie, maar als we dit voorzichtig naar haar benoemen hebben we pas echt een probleem. Dan willen we van haar af en heeft zij het zeker allemaal weer verkeerd gedaan, wij begrijpen haar ook nooit enz. Ze is al een aantal keer naar de dokter geweest omdat ze slecht slaapt, maar de dokter kan daar niets mee en prikt er niet doorheen wat de werkelijke oorzaak is, want die houdt ze mooi verborgen. Wat kunnen wij hiermee? Als mijn moeder niet mee wil werken kunnen we nergens terecht... En ondertussen gaat hier alles kapot en loopt iedereen op z'n tenen om het thuis een beetje draaglijk te houden!

Antwoord

Je moeder heeft een fors probleem en de overige gezinsleden hebben dat nu ook... Misschien is je moeder zich bewust van wat de oorzaak is, misschien ook helemaal niet. Kennelijk is ze in ieder geval niet in staat om dit te communiceren of is het te belastend.

Dit kan niet lang meer zo doorgaan. Ik adviseer je om met enkele gezinsleden samen een gesprek aan te vragen bij de huisarts en de voor jullie belastende situatie voor te leggen. Maak een lijstje met symptomen en gedragingen die je de afgelopen periode hebt gesignaleerd en je reden tot zorg geven. Benoem de belasting die het voor ieder van de gezinsleden geeft. Het is goed om gezamenlijk een plan te bedenken om deze situatie te doorbreken. Daarbij is een medisch deskundige nodig om de risico’s op een eventuele escalatie goed te kunnen inschatten en erger te voorkomen.

Betsy Westeneng, psychotherapeut

Lees meer artikelen over:

depressiefmoeder
22 reacties
vlokje
Ik las eens: Ik hoor niet wat de ander zegt, maar wat ik dénk dat hij of zij zegt. Er ligt altijd een spatie tussen wat de ander bedoelt en wat ik er van maak. Dat is het boeiende van menszijn.
Vaak staan we inderdaad niet tegenover elkaar zoals spatie zegt, maar geven we aanvullingen, die soms wat hakketakkerig verwoord worden.

Ten diepste bedoelen we het vaak goed, ook deze depressieve moeder van vraagsteller. Ze is alleen opgesloten in de tunnel van haar eigen problemen. Belangrijk dat er een uitweg komt.
Juist omdat je schrijft dat het vroeger helemaal niet zo was, is het hoopvol. Daar kun je op teruggrijpen.
Je kunt naast je moeder gaan zitten en zeggen: Mam, we willen allemaal graag dat het weer goed gaat zoals vroeger. Zullen we eens op een rijtje zetten wat we er samen aan kunnen gaan doen om het weer fijn te hebben? Misschien snakt je moeder ernaar ook eens wat structureels leuks voor zichzelf te doen, en neemt ze te weinig tijd voor zichzelf? Moeder, ouder zijn van opgroeiende kinderen is een hele klus en verantwoording. Het kan zijn dat je moeder zich niet opgewassen voelt tegen deze taak, maar dit uitspreken voelt als jezelf moeten vernederen. Zo kun je in een neerwaartse spiraal komen.
Maak een opening vanuit kwetsbaarheid en liefde, niet vanuit argwaan, dit is funest voor werkelijk contact.
AHHK76
Hartelijk bedankt Spatie, voor de bemiddeling ;-)
Hermon ik word een beetje verlegen van jouw reactie, gelukkig kun je mij niet zien ;-)