Probleem met kaken

drs. G.H. Hoek / 1 reactie

Vraag

Een hele poos had ik een soort kaakklem. Ik zette mijn kaken (vanwege spanning) strak op elkaar. Daar kreeg ik zere kaken en hoofdpijn van. Toen heb ik mezelf blijkbaar aangewend om mijn onderkaak juist los te laten hangen. Nu is het inmiddels zover dat de onderkaak sowieso naar onder en naar voren zakt (soort centenbakje). De tong zakt dan tussen de boven- en ondertanden door naar buiten. Doordat de lippen sluiten valt het niet zo erg op, maar het staat natuurlijk erg raar. Ik krijg het zelf niet meer gecorrigeerd. Omdat ik 's nachts met m'n tong tegen m'n tanden aan duw had de tandarts geadviseerd om een oclusale spalk aan te meten, zodat de tanden niet verder naar voren gaan staan. 's Nachts heb ik die spalk in en dat gaat op zich goed, maar alleen de boventanden worden nu beschermd. De onderkaak zakt nog steeds open waardoor de tong wel tegen de ondertanden aanduwt of naar buiten zakt. Omdat ik overdag ook een openhangende mond en naar buiten zakkende tong heb, adviseert de tandarts nu om die spalk ook overdag te dragen. Maar die spalk corrigeert de kaak volgens mij niet, want als ik die spalk in heb zakt alsnog de onderkaak naar beneden. Heeft u hier een goed advies voor? Is het raadzaam om een andere spalk of beugel aan te laten meten? Ik wil er wel graag wat aan laten doen, want doordat nu de tong ook naar buiten zakt ben ik bang dat ik er straks ook nog eens bij ga kwijlen ofzo.

Antwoord

Wat een ingewikkelde vraag. Ik beluister in uw verhaal verschillende problemen.

1. Een verleden van spierpijn in hoofd en hals ten gevolge van klemmen.
2. Een vooruitliggende onderkaak waarbij de tong niet binnen de tandbogen blijft.
3. Risico op verplaatsen van voortanden door een onbalans in krachten
4. Overdag een open mond met de angst te gaan kwijlen.

Probleem 1 is inmiddels spontaan opgelost. De stressfactoren zijn mogelijk verdwenen of de occlusale splak heeft een goed effect.

Problemen 2, 3 zijn orthodontisch van aard en zouden het best beoordeeld moeten worden door een orthodontist. De orthodontist verricht metingen aan schedel (op röntgenfoto) en profiel om vast te stellen of de ervaren problemen ook objectief vastgesteld kunnen worden. Wanneer dit zo is kan dit met een beugelbehandeling worden gecorrigeerd. Wanneer de orthodontist concludeert dat de genoemde problemen na meten niet worden vastgesteld, is er mogelijk een verschil hoe je jezelf ziet en hoe iedereen om jouw heen jou ziet. Het kan zijn dat het zelfbeeld veel negatiever is dan het beeld dat anderen van jou hebben.

Verder is het mogelijk bij probleem 4 dat er sprake is van een houding, een gewoonte die los staat van de orthodontische waarden en dus daarmee ook niet kan worden opgelost. Dan zou het bezoeken van een logopedist een goed idee zijn. Deze zorgverlener is gespecialiseerd in het begeleiden van houdingsveranderingen in de mond.

Met vriendelijke groet,
Drs. G.H. Hoek, tandarts

Lees meer artikelen over:

tandarts
1 reactie
Catherine
Mijn jongste zusje had ook dit probleem, wat steeds erger werd. Toen haar beugel eruit ging, werd het nog erger. In tijden van spanning, (toetsen, examen) kreeg ze haar mond zelfs niet meer open! Ze had altijd hoofdpijn. Ze is toen door tandarts doorverwezen naar een fysio, ze moest oefeningen doen, die deed ze trouw 3 x per dag maar het hielp niet. Hij verwees haar toen door naar een collega en toen bleek dat die oefeningen juist de boel verergerd hadden! Heel vervelend allemaal, maar na een aantal behandeling, waaronder ook het kraken van haar nek en losmasseren van schouder en nekspieren, is het helemaal over. Als ze moet leren voor een tentamen bijv, moet ze een speciaal bitje dragen, dat voorkomt dat ze weer gaat bijten. Dit heeft de tandarts aangemeten en laten maken.
Mijn tip is dus: informeer naar een gespecialiseerde fysio! Succes.