Allemaal onchristelijk collega's

Ds. C.J. Barth / 2 reacties

Vraag

Mijn collega's op mijn werk zijn allemaal onchristelijk. Eigenlijk wordt er continue gepraat over onderwerpen waar ik niet mee kan en mee mag praten (sex, onzedelijke taal, vloeken, spotten met de dood, euthanasie, etc.). Enerzijds is het een onwetendheid en soms heb ik het gevoel dat het expres gedaan wordt, omdat men weet dat ik van een 'zware' kerk ben (beide zal voorkomen). Ik zit er mee want:

  1. Ik durf er niets van te zeggen, daardoor voel ik me schuldig. Ik voel me verantwoordelijk voor wat zij doen, ik weet het zo goed en zij weten het niet.
  2. Ik ben bang dat ik beïnvloed ga worden door verkeerde denkwijzen. Gewenning aan continue spotten en vloeken, etc.
  3. Ook heb ik totaal geen 'handvatten' hoe te reageren, zonder de relatie met mijn collega's te schaden.
  4. Ik voel dat sommigen je als 'achterlijk/ouderwets' behandelen. Ondanks dat voel ik wel dat de meeste collega's mij wel mogen, qua verdere omgang.

Mijn vraag:

1. Is het beter een andere werkplek te zoeken? Mag je hier wel werken?

2. Hoe moet ik hiermee omgaan, enerzijds moet je een lichtend licht zijn, maar anderzijds staat in Spreuken 22:24 staat “verzelschap u niet met een grammoedige en ga niet om met een zeer grimmig man, opdat gij zijn paden niet leert, en een strik over uw ziel haalt.'' Hoe zat het met Lot in Sodom en Gomorra?

3. Moet ik altijd iets zeggen van hun gedrag? Ik weet hier niet flexibel mee om te gaan. Hoe zeg je zoiets? Het valt me heel zwaar en steeds faal ik. Mijn mensenvrees is groter dan vrees en liefde tot God.

4. Misschien kan iemand handvatten geven om hiermee om te gaan? Bestaat er een goed boek?

5. Als je weet dat mensen toch wel weten dat je 'refo' bent en hoe je er over denkt, maar ondanks dat toch spotten of je belachelijk maken, moet je er dan ook iets van te zeggen? Wanneer spreek je van ''paarlen voor de zwijnen gooien?'' of wanneer van ''verloochenen van God''? Of: als iemand je op je wang slaat, keer hem ook je andere toe..." Ik zie de samenhang van alles niet meer. Het ergste is dat ik geen haar beter ben, maar beter weet, en ondanks dat niet beter doe.

Antwoord

De situatie die je beschrijft was dagelijkse praktijk voor veel christenen in Bijbelse tijden. En ook nu leven veel christenen in een omgeving waar men spot met het geloof in God, vuile taal uitslaat, enzovoorts. De apostelen geven in hun brieven regelmatig aanwijzingen hoe een christen moet leven in deze wereld. Bijvoorbeeld Romeinen 12, Efeze 6:5-9 (en het vervolg natuurlijk over de geestelijke wapenrusting), Titus 2:1-14. Denk ook aan Mattheüs 5-7.

Een van de uitgebreidste passages is 1 Petrus 2:11-4:19. Veel van je vragen worden er beantwoord. Een paar punten stip ik aan. Petrus roept christenen niet op om hun werk te verlaten. Hij roept juist op tot trouw, eerlijkheid, goed je best doen. Ander werk zoeken is niet verboden, maar dat is niet altijd mogelijk. Je kunt je ook afvragen of het altijd goed is om moeilijkheden te willen ontvluchten.

Het is een verleiding om mee te doen met zondig gedrag. Daar waarschuwt Spreuken 22:24 voor en ook Petrus in 2:12. Juist ‘onder de heidenen’ moet een christen zijn levenswandel zuiver (eerlijk)  houden. Niet meedoen dus. Dat roept nu meewarige reacties op. Ze vinden het maar vreemd als je niet meedoet (1 Petrus 4:4). Maar eens zal men erkennen dat de christenen gelijk hadden (namelijk als ze zelf tot bekering komen of anders op de dag van het oordeel). Hoe zit het dan met Lot in Sodom? Hij koos bewust voor Sodom omwille van de vruchtbare grond en de welvaart. Je kunt dat vergelijken met iemand die uit twee banen kan kiezen, en dan de baan kiest die het meeste verdient, terwijl hij weet dat het met die baan moeilijk zal worden om Gods geboden te houden. Dan vind je geld belangrijker dan godzaligheid. Maar wij blijven leven in deze wereld, met al zijn verleidingen en zonden. En wij kunnen ons er niet aan onttrekken. Zo bidt Jezus Christus ook in Johannes 17:15.

Moet je iets zeggen van hun gedrag? Petrus kiest niet die insteek. Hij benadrukt het getuigenis via de manier van leven (2:12, 17). Het gepraat en gespot van mensen kan hierdoor stoppen (2:15, 3:16). Moet een christen dan zijn mond altijd houden? Nee. Ten eerste gaat Petrus er vanuit dat de mensen om je heen weten dat je een christen bent. Dus het geloof in de Heere niet verstoppen. En ten tweede zegt hij dat we bereid moeten zijn om rekenschap af te geven als mensen vragen aan ons stellen. Dan mogen we er niet om heen praten, maar eerlijk uitkomen voor de Heere. Wees altijd bereid om verantwoording aan een ieder die vragen aan je stelt (3:15).

Wat Petrus door alles heen benadrukt zijn drie dingen.

1. Zorg dat je zelf een goed geweten hebt tegen over God en mensen. Zoek tot je de vrede in je hart mag kennen. Dan zul je rust en kracht ontvangen om met al dit soort vragen om te gaan.

2. Een christelijke levenshouding betekent niet dat je waardering of gelijk krijgt. Dat kan (2:12, 15; 3:16), maar veel vaker is de vrucht onbegrip en lijden.

3. Richt je ogen op Jezus Christus. Hij heeft volmaakt gedaan waar wij dagelijks in tekortschieten. Hij geeft het voorbeeld om na te volgen. We hoeven de goede levenshouding niet zelf uit te vinden. Zijn voetstappen drukken betekent dat Hij al door de moeilijkheden heengegaan is, waar wij nog voorstaan. Hij geeft leiding, kracht en wijsheid door Zijn Geest. Hij heeft het lijden gelovig gedragen. Zonder Christus is een christelijk leven één grote verwarring. Zonder Hem kun je niet staande blijven, ook niet in een ‘veilige’ omgeving. Zoek Christus allereerst!

Zijn er boekjes die je helpen kunnen? Denk allereerst aan de Schriftgedeelten die genoemd zijn. Van boekjes hierover heb ik weinig verstand. Vraag dat maar in een christelijke boekhandel of misschien zijn er lezers van dit topic die suggesties kunnen geven in de reacties.

De God van alle genade -nadat we een weinig tijds geleden zullen hebben- volmake, bevestige en fundere je (1 Petrus 5:10)!

Ds. C. J.  Barth

Lees meer artikelen over:

collega'scontact met niet-gelovigewerk
2 reacties
MUS
Een hele uitdaging om daar te werken!
Onthoud dit: als christen ben je het licht, het zout ...
Gij zijt het licht der wereld; een stad boven op een berg liggende, kan niet verborgen zijn. (Mattheüs 5:14)
levensbron
Kun je het niet zo zien vragensteller, dat hier een taak voor je ligt?
"Want gij zult Mijn getuige zijn" zegt de Heere.
Door je gepraat, door je gewaad, door je gedaad.
Daar straal je al veel van je christelijke geloof uit.
Moeilijk is het zeker, maar probeer met de hulp van de Heere staande te blijven.
Bid er maar veel om. Hij laat geen bidder staan.
En....een goed Boek dat is de Bijbel.
De Ds Barth reik je al heel veel teksten aan.

Dit is een kinderlijk eenvoudig versje maar er zit heel veel in.

Opent uwen mond,
Eist van Mij vrijmoedig
Op mijn trouwverbond;
Al wat u ontbreekt,
Schenk Ik, zo gij 't smeekt,
Mild en overvloedig."

Veel sterkte en Gods zegen toegewenst.