Verliefd op dominee

Ds. G. van de Groep / Geen reacties

Vraag

Aan een dominee. Onze eigen predikant is tot persoonlijke zegen voor me geweest. Ik ben gaandeweg zo op hem gaan bouwen dat ik nu helaas merk verliefd op hem geworden te zijn. Het ligt als een zwaar pak op mijn hart en het staat bovenal tussen mij en God in. Wat kan ik, naast aanhoudend gebed of het over mag gaan, het beste doen? Ik ben jong en ongetrouwd.

Antwoord

Vanwege een lange vakantie komt mijn antwoord wat laat. Ik merk dat je zelf wel aanvoelt dat verliefd geworden zijn op de predikant die je tot persoonlijke zegen is geweest (waar je op zich dankbaar voor mag zijn) onhoudbaar is. Je merkt, zoals je zelf zegt, dat het zelfs als een zwaar pak op je hart ligt en dat het een blokkade vormt tussen jouw en God.

Dat je de Heere bidt om dat gevoelen weg te nemen, is allereerst van groot belang. Volhard in dit gebed en vraag de Hem dan ook of Hij een vriend op je weg wil brengen die je lief zult krijgen en met wie je de toekomst kunt ingaan. Al biddend zul je ook moeten strijden tegen je gevoelens van verliefdheid. Dat is best moeilijk, maar niet onmogelijk, omdat de Heere je daar door Zijn Geest de kracht voor wil geven. Dat mag en moet je van Hem vragen. Hij is in staat en gewillig Zijn kracht in jouw zwakheid te volbrengen en de blokkade weg te nemen. Uiteindelijk gaat de band van liefde tussen jou en Hem boven alles.

Ds. G. van de Groep