Tarief huishoudelijk hulp

Redactie Refoweb / 24 reacties

Vraag

Wat is een normaal tarief dat iemand aan jou uitbetaald voor huishoudelijk hulp per uur? Ik werk bij een vriendin drie uur, we hebben soms weleens een iets langere pauze. Maar ze geeft 25 euro. Ik heb aangegeven dat ik te weinig vond. Nu krijg ik van haar commentaar dat ze niet meer kan missen, terwijl ze twee auto’s rijden en naar mijn mening geld genoeg hebben. Nu mijn vraag dus: wat is een normaal tarief per uur?

Antwoord

Een gemiddeld uurtarief voor schoonmaakwerkzaamheden is zo’n 12,50 euro per uur. Als je zwart wordt betaald ligt dat vaak lager. Een tweede auto zegt overigens niets over de hoogte van het salaris, maar kan een noodzakelijk kwaad zijn. Tenminste als dit geen peperdure nieuwe auto’s zijn.

Tags in dit artikel:

belastingenhuishouden
24 reacties
Justinus
Ik ken situatie waar voor 3 uur werken contant € 40 wordt betaald. Geen koffie pauze. Alle schoonmaakmiddelen zijn in dat gezin aanwezig.
Andere situatie voor 3,25 uur contant € 50, wel 15 min. pauze. Ook alle schoonmaakmiddelen op dat adres aanwezig.
Sliedrechtman
Mijn hulp krijgt 40 EURO voor een kleine 3 uur inclusief koffie.
De schoonmaakmiddelen hoeft ze niet mee te nemen die staan al in huis.
Die 25 EURO is een fooi en ik zou zeggen, 40 EURO is een reele prijs.
coby6
https://www.salaris-informatie.nl/schoonmaak-en-glazenwassersbedrijf/basis-lonen-cao-schoonmaak

17 jaar 4 euro bruto per uur. vette hap.
Ik zou zeggen: ruim je eigen troep maar op.
coby6
Oh hier is een betere. Zwart 10 euro, wit 12,50:
https://uurtarief.tips/nl/zzp/zwart/tarief-huishoudelijke-hulp-zwart
Justinus
Via een soort Thuiszorg-instelling las ik een uurtarief van € 17. Daar gaat meen ik € 1 van naar instelling voor administratie/bemiddeling. Zal denk ik geen loonbelasting ed. op ingehouden zijn of worden.
Laura1977
Ik vind de vraag nu niet echt een 'refovraag'. Daarbij wordt er geoordeeld over de financiële situatie van een ander: twee auto's, mijns inziens genoeg geld. Geloof me, de buitenkant is vaak heel anders dan de werkelijkheid.
coby6
Ja maar dat krijg je dan. Vriendin zegt dat ze niet zoveel kan betalen, maar wel lekker 2 auto's voor de deur. Dan hou je natuurlijk ook minder over om te besteden, maar dat is geen reden om je vriendin die je huis schoon maakt maar wat minder te geven. Beter kun je gewoon ergens anders gaan schoonmaken. Dat lijkt me niet goed voor de vriendschap.
hans0166
als je als Christen zwart werkt, of zoals reageerders promoten ben je dus gewoon echt verkeerd bezig.
coby6
Ja dat ook nog. Iemand wilde zwart gaan schoonmaken bij mij voor 5 euro per uur. Veel te duur en geen zin om aan zwart werken mee te werken. Ruim het zelf wel op als ik zin heb lol. M'n broer doet het gratis.
naam
Misschien is het gewoon niet verstandig om betaald bij een vriendin te gaan schoonmaken?
Dat is gewoon een baantje, kun je beter bij anderen doen? Uiteraard moet je deze inkomsten opgeven, dat lijkt mij logisch.
Ik maak ook schoon bij een vriendin, omdat zij ziek is en het niet zelf kan. Maar doordat dit vrijwillige hulp is zit ik ook nergens aan vast, het is geen verplichting (dit ook zo besproken)
PaulP
Het gaat hier niet om gangbare tarieven voor h.h hulp. Ze werkt bij een vriendin en dat zal een reden hebben.

Ik vind € 25,- afgescheept worden voor 3 uur werk. Ik weet dat het moeilijk is om dit tegen je vriendin te zeggen maar voor elk werk mag een juiste beloning staan.

Als je € 10,- tot 12,50 per uur vraagt is dat echt niet teveel. Dat zal die vriendin ook wel weten maar die vind dit wel goed denk ik. Jammer want zoiets zet de vriendschap wel onder druk.
dijna61
Klopt. 12,50 per uur is zeker niet te veel gevraagd. Het is inderdaad lastig om meer te vragen, vooral bij bekenden of familie.
Maar aan de andere kant: de arbeider is zijn loon waardig!
Justinus
.... en nu maar hopen dat de betreffende vriendin ook lezeres van Refoweb is... dan komt het vast wel goed!
AHHK76
Het maakt verschil waarom jij bij jouw vriendin werkt...
Doe je dat om haar te helpen? Dan is € 25,- (te)veel.
Is het andersom? Dan is het misschien (te) weinig.
Doe je dit om elkaar te helpen? Dan lijkt het mij een goed bedrag!
Wat wil je bereiken? Hoe hard werk je? Hoeveel werkervaring heb je? Enz... Vele vragen, onderzoek je hart en motieven en neem een besluit...
Oordelen over anders portomonnee lijkt makkelijk, maar is het niet...
De één vindt dit belangrijk en nodig en de andere dat, dat hoeft ze ook niet allemaal precies te verantwoorden en hetzelfde te ervaren dan jij!
Jammer dat dit spanning tussen jullie brengt...
Ik denk dat ik liever te weinig zou krijgen, dan teveel.
Wijsheid, liefde en geduld toegewenst waar nodig...
McO
Ik vind 25 euro voor 3 uur heel reeel klinken. Er vanuitgaande dat het zwart is en daar zit begrijp ik ook nog een pauze bij in?
Volgens mij verdien je als je wit werkt als schoonmaakster rond de 12,50 per uur voor huishoudelijke schoonmaakwerkzaamheden en daar gaat dan nog belasting vanaf.

Mijn vriendin heeft bij mij schoongemaakt voor 15,00 euro per 2 uur. Dit vond zij zelf een fijn tarief en voor ons was dit ook betaalbaar. En ja, wij hebben ook 2 auto’s. Het is maar net waar je het voor doet. Zij had op dat moment geen werk en ik kwam niet aan mijn huis toe door mijn werk, voor ons beiden een win-win situatie. Heeft altijd goed gevoeld.
Lekkerbek
Mijn vriendin werkt voor 15 euro per uur, heeft maar 2 weken vakantie per jaar en wordt dan ook doorbetaald. Ze wordt aanbevolen bij vrienden en familie van haar werkhuis, ze wordt zeer regelmatig gebeld voor hetzelfde tarief. Ze neemt geen pauze, werkt als een speer. Of ze dit opgeeft weet ik niet, dit zou ik zelf wel doen maar heb uiteraard niets over anderen te zeggen. Als ik zie hoe haar dit uitput is ze dit geld meer dan waard. Ik verdien ongeveer hetzelfde achter mijn computer maar kan gerust na een werkdag nog van alles doen. Mijn vriendin niet.
hans0166
ik vind het redelijk schokkend dat mensen die zich Christen noemen zo gemakkelijk over zwart werken denken.
Het mág niet van de legitieme overheid, die met dit verbod niet tegen de Christelijke grondwaarden ingaat, en de betrokkenen simpelweg stelen, of beter: bewust nalaten bij te dragen aan de sociale vangnetten die we in dit land hebben.
De bedragen die hier voorbijkomen zijn soms bijna riducuul, iemand in loondienst die voor 3 uur werk 40euro in zijn zak krijgt heeft een bovenmodaal inkomen ... huishoudelijke hulp zit daar vér onder.
henkie
Waarom zou het zwart moeten zijn? Als ze de inkomsten netjes opgeeft aan de belastingdienst is er niets aan de hand. En over 52 weken maal 25 euro hoef je waarschijnlijk geen of weinig belasting te betalen.
coby6
AHHK76 Ik zou eerder denken andersom. Als iemand jou aan een baantje helpt, kun je geen eisen gaan stellen. Wees blij dat ze het doen. Mijn zwager heeft me een tijd in dienst genomen toen ik net was afgestudeerd. Hij had een eigen bedrijf en creeerde een baan als schoonmaakhulp/ koffiejuf voor me. Dan kreeg ik 10 gulden wit of zo. Mag je je handen mee dichtknijpen met iemand die je helpt. Het stelde niet al teveel voor. Beetje zuigen en koffie zetten voor die 10 man die er werkten.
Arjan
Het tarief wat je afspreekt kan nogal variëren. Het uurtarief is namelijk niet het enige element. Ga voor meer informatie naar https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/dienstverlening-aan-huis

Ik mag toch aannemen dat zwartwerken in refokringen niet gebeurd?