Leviraatshuwelijk Boaz

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Als Boaz met Ruth trouwt, maakt hij gebruik van het leviraatshuwelijk. Het kind dat uit hun huwelijk geboren zal worden, zal voor Machlon zijn. In Ruth 4 wordt ook gezegd "Naomi is een zoon geboren." Toch staat in Matth. 1:5 Boaz in de geslachtslijn als vader van Obed en niet Machlon. Hoe kan dit?

Antwoord

In het boek Ruth komt aan de orde hoe Ruth via een leviraatshuwelijk de vrouw van Boaz wordt. In Mattheüs wordt verteld hoe de geslachtslijn in werkelijkheid loopt. Dat vind je trouwens niet alleen in Mattheüs, maar ook in Ruth 4: “Boaz verwekte Obed, Obed verwekte Isaï, en Isaï verwekte David.” Ruth blijkt via de voorzienigheid van God één van de stammoeders te zijn van de Messias.

Hartelijke groet,
Ds. W. G. Hulsman

Lees meer artikelen over:

BoazgeslachtsregisterRuth