Verlovingsplannen en kerkkeuze

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Sinds 1,5 jaar heb ik een vriend en DV volgend jaar willen we ons gaan verloven. Maar als ik aan de toekomst denk, weet ik het soms niet meer. Hij is Ned. Herv. en ik Chr. Geref. Als we aan trouwen en kinderen krijgen denken, weet ik niet wat ik moet doen wat betreft de kerk. Ik heb het er al met hem over gehad naar wat voor kerk hij zou willen. Het liefst zou ik zelf Chr. Ger. Blijven. Maar ja, je moet toch samen later naar één kerk. Hij zou het niet erg vinden om Chr. Ger. te worden, maar ik weet soms niet wat te doen. In de bijbel staat immers dat een meisje de jongen moet volgen. Kunt u mij helpen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor deze eerlijke vraag. Ik ben blij te merken dat jullie in elk geval serieus over de vraag nadenken wat in jullie geval de beste keus is. Je hebt in elk geval gelijk dat je in het huwelijk samen één lijn moet trekken en één weg moet gaan wat betreft de kerkgang. Ik zou je aanraden om in elk geval voor de datum van je verloving samen in principe een beslissing genomen te hebben over deze keus. Dan heb je daarna nog wat tijd om het te laten bezinken.

Het lijkt mij toe dat het in jullie geval niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Als jij graag Chr. Gereformeerd wil blijven en hij is bereid om dat te worden, dan ben je het toch samen eens? Dat de vrouw de man moet volgen, zie ik in dit geval niet als een wet van meden en perzen. Zij  moet hem volgen en gehoorzaam zijn in alle dingen die recht en billijk zijn. Er zijn tal van onderwerpen, waarover je het gewoon samen eens moet worden in plaats dat de een de ander moet volgen, met verloochening van eigen keus en verlangen. Bij de vraag naar de kerk gaat het om nog dieper liggende motieven. Je bent in deze kerk gedoopt, je hebt deze kerk lief, misschien heb je ook belijdenis gedaan. Dat zijn keuzes die je voor de Heere hebt gemaakt. Die tellen toch ook zwaar mee?

Ik heb nog wel een kanttekening: ik kan uit je vraag niet beoordelen of je vriend, als hij bereid is om Chr Gereformeerd te worden,  die keus van harte maakt, of alleen maar om jou een plezier te doen. Of is het zo dat de vraag "naar welke kerk zullen we gaan?" door hem minder belangrijk wordt gevonden en hij er dus vrij snel mee klaar is? Een eerlijk gesprek hierover kan alleen maar positief werken. Het is namelijk niet aan te bevelen dat (ook al wil hij met jou meegaan naar de CGK) pas na je huwelijk deze vragen aangaande de motivatie voor het eerst aan de orde zouden komen. Als je trouwt, beloof je elkaar trouw, maar samen beloof je ook trouw aan de Heere en Zijn dienst.

Een tweede kanttekening betreft de onzekerheid die momenteel heerst in de Ned. Hervormde Kerk vanwege het Samen op Weg-proces. Van plaats tot plaats en van gemeente tot gemeente wordt verschillend positie gekozen. Wanneer je Ned. Hervormd wil worden/blijven, ben je je dan bewust dat je straks deel uitmaakt van een zeer pluriforme kerk, zowel wat betreft de grondslag (belijdenis) als wat betreft de liturgische en kerkordelijke praktijk?

Een derde kanttekening betreft de vraag waar je straks gaat wonen en kerken. Kun je in elke plaats Hervormd zijn? Kun je overal met hetzelfde gemak Chr. Gereformeerd zijn? Neem dus in je overwegingen ook mee: welke Hervormde of welke Chr. Geref. kerk is het, waar we ons straks DV hopen aan te sluiten. Probeer te voorkomen dat je wat dit betreft voor pijnlijke verrassingen cq. teleurstellingen komt te staan.

Ik hoop je met dit antwoord een beetje op weg te hebben geholpen. Met hartelijke groeten,
Ds. H. Korving

Lees meer artikelen over:

kerkkeuze